BOEKHOUDEN

MET

EXACT ONLINE


De alles in één oplossing!


Bij WEA werken wij veel met Exact Online, de bedrijfssoftware met ruim 400.000 MKB bedrijven als klant. Met Exact Online heb je een alles-in-1 pakket voor jouw digitale administratie. Door dit systeem wordt je administratie zo makkelijk mogelijk gemaakt. In combinatie met WEA zorgen wij ervoor dat je hier haast geen omkijken naar hebt.


Met onze ruime ervaring in bedrijfsadministratie en de implementatie van Exact Online worden je bedrijfsprocessen geoptimaliseerd. Wij zorgen voor een optimale inrichting van de software en voor een integratie met andere programma’s of applicaties. Samen met jou bepalen we welk abonnement het beste bij jouw bedrijf, wensen en behoeftes past.


Overzichtelijk dashboard

Doordat de administratie altijd goed en actueel kan worden bijgehouden, is de boekhouding meteen up-to-date. Met het gebruiksvriendelijke dashboard is direct inzicht in de financiële positie. Het dashboard toont het balans, winst en verlies van jouw bedrijf. Bovendien toont het een duidelijk overzicht van de openstaande facturen van debiteuren, een overzicht van de openstaande inkoopfacturen en andere boekingen en documenten.


Download onze Whitepaper; De kracht van cijfers


Whitepaper download

Efficiëntie en Nauwkeurigheid

Bij WEA Naaldwijk begrijpen we dat efficiëntie en nauwkeurigheid cruciaal zijn in moderne boekhouding. Daarom hebben we gekozen voor Exact Online als onze favoriete boekhoudtool. Met Exact Online kunnen we gegevens moeiteloos beheren, in realtime samenwerken en financiële processen stroomlijnen. Dit betekent dat onze klanten profiteren van een nauwkeurige en up-to-date boekhouding, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan hun kernactiviteiten en zakelijke groei.

 

Naadloze Samenwerking en Toegankelijkheid

Onze samenwerking met Exact Online stelt ons in staat om naadloos met onze klanten te communiceren en samen te werken. Met toegang tot dezelfde gegevens en rapporten kunnen we snel en doelgericht advies bieden. Daarnaast kunnen onze klanten altijd en overal inloggen om hun financiële status te bekijken en belangrijke inzichten te verkrijgen. Dit betekent dat we samen de controle hebben over financiële beslissingen, waarbij we profiteren van een optimale samenwerking en toegankelijkheid.

Innovatie en Toekomstbestendigheid

Bij WEA Naaldwijk staan we voor innovatie en het omarmen van de toekomst. Het gebruik van Exact Online als onze boekhoudtool sluit naadloos aan bij deze visie. Exact Online evolueert voortdurend en biedt nieuwe functies en mogelijkheden om aan de veranderende behoeften van bedrijven te voldoen. Als partners van Exact Online kunnen we onze klanten voorzien van de nieuwste technologieën en trends in de boekhoudwereld, waardoor ze altijd een stap vooruit blijven.



JOOST

VAN

WEA.

Financieel
dashboard

Speciaal ingericht voor jouw branche.

24/7
actueel inzicht

Met realisatie, begroting én forecast.

Naar real-time koppelingen

Met ERP, HR en financiële systemen.

De Volgend
jaarrekening©

Prognoses voor komend jaar.


Wil jij ook inzicht in jouw volgende jaarrekening?


De Volgende Jaarrekening is een uniek product van WEA. Het geeft je automatisch inzicht in jouw toekomstige cijfers. Dat maakt het een ideale tool bij het realiseren van jouw bedrijfsmatige doelen. Probeer nu zelf ook de Volgende Jaarrekening en je zult zien dat ondernemen zoveel makkelijker wordt!



BEHAAL JOUW

DOELSTELINGEN

MET JOOST


Meer rendement uit jouw onderneming !


Winstmaximalisatie, daar helpen wij jouw onderneming graag bij. Ons team is
onderdeel van WEA Accountants & Adviseurs, een vooraanstaand kantoor binnen de accountancy met een duidelijke focus op innovatie. Door jouw bedrijfsdata zo efficiënt en transparant mogelijk inzichtelijk te maken, helpen wij je de winst van jouw bedrijf te maximaliseren. Zo hebben wij verschillende bedrijven al geholpen het rendement met wel 20 procent te verhogen! Hiervoor hebben wij unieke software ontwikkeld, genaamd Joost. Joost helpt enerzijds bedrijven en instellingen veel tijd en kosten te besparen en anderzijds het management van gedetailleerde inzichten en begrotingen te voorzien. Ook krijgen organisaties iedere maand een liquiditeitsbegroting. Joost geeft de hele week, 24 uur per dag, grip op de financiële toekomst van de ondernemer.


Bewust bezig met cijfers

Door te werken met Joost ben jij, als ondernemer, een stuk bewuster bezig met de cijfers van jouw bedrijf. Daarnaast bespreek jij met jouw account ‘de stand van zaken’ en spreek je een af voor de volgende maand. Het is direct duidelijk hoe je dit doel kunt behalen, welke stappen hiervoor nodig zijn en hoe je hier bewust mee aan de slag gaat. Sterker, bij veel van onze klanten die met Joost werken zien wij dat deze doelen iedere maand overtroffen worden!


Download onze Whitepaper; Meer grip op je kasstroom


Whitepaper download
  • Inzicht in jouw (volgende) jaarrekening
  • Snel en efficiënt inzicht in alle scenario’s
  • Minder kosten
  • Meer winst
  • Geen verrassingen


Snel en efficiënt alle scenario’s op een rijtje!


Met behulp van Joost kun je ook verschillende scenario’s tonen aan de hand van beslissingen die jij, als ondernemer, kunt maken. Jouw accountant zorgt ervoor dat jij, binnen de Joost-omgeving, direct inzicht hebt in wat een eventuele beslissing betekent voor jouw liquiditeit. Met Joost is dat echt binnen handomdraai gedaan, terwijl bij andere accountantskantoren dergelijke aanvragen en berekening nu eenmaal tijd kosten. Toch lopen wij het liefst persoonlijk de verschillende scenario’s met jou door; zo coachen wij bij het maken van de juiste beslissingen die de winst maximaliseren.


Data



“We zetten de komende jaren in op innovatie rondom het product Joost, waarbij financiële en niet-financiële data worden verrijkt tot managementinformatie voor ondernemingen. Deze data presenteren we via de Joost portal in een custom made dashboard aan onze klanten”, aldus Jos van Kester, accountant-ondernemer bij WEA Naaldwijk.

 

De Volgend Jaarrekening©

Met het concept van De Volgend Jaarrekening© wordt de financiële data van de voorgaande boekjaren aangewend als input voor een ‘robot begroting/forecast’. Deze unieke en zelfontworpen functie van Joost maakt het mogelijk om de jaarrekening over het aankomende jaar te presenteren. Hierdoor behoren financiële verassingen tot het verleden en kan er optimaal gebruik worden gemaakt van deze managementinformatie om betere prestaties te behalen en de winst binnen het bedrijf te maximaliseren. Financiële risico’s worden tot het minimum beperkt en dat geeft mogelijkheden, tijd en vertrouwen om de onderneming te exploiteren.

Expertise



Joost is de accountant van nu, met de expertise van de grote landelijke kennisorganisatie WEA Accountants & Adviseurs. Joost geeft de hele week, 24 uur per dag, grip op de financiële toekomst van de ondernemer.


GERELATEERDE ARTIKELEN.

25 juli 2025
1. Wet plan van aanpak witwassen aangenomen De Wet plan van aanpak witwassen is op 10 juni 2025 door de Eerste Kamer aangenomen. De wet regelt dat contante betalingen van meer dan € 3.000 door en aan handelaren niet meer zijn toegestaan. Deze beperking geldt niet voor particulieren onderling. Die kunnen dus wel meer dan € 3.000 contant aan elkaar blijven betalen. De beperking geldt ook (nog) niet voor contante betaling van diensten. Mogelijk komt er in 2027 wel een Europese verplichting om voor diensten ook een limiet in te voeren. De grens voor contante betalingen is niet in elk EU-land gelijk. Dit kan bij internationale handelaren voor moeilijkheden zorgen. Zo bedraagt de grens in Frankrijk slechts € 1.000, maar in Duitsland weer € 10.000. Het is nog niet bekend wanneer de wet ingaat. Het streven van het inmiddels demissionaire kabinet was om het verbod op contante betalingen van meer dan € 3.000 vóór 1 januari 2026 in te voeren. 2. Zo vindt u uw fiscale betalingskenmerk Bij het betalen van belastingen moet u het juiste betalingskenmerk vermelden. Weet u dit betalingskenmerk niet meer, dan zijn er verschillende manieren om dit te achterhalen. Zo kunt u met uw aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer op de website van de Belastingdienst zoeken via ‘ zoekhulp betalingskenmerk ’. Voor de loon- of omzetbelasting kunt u ook uw omzetbelasting- of loonheffingennummer gebruiken. Ook kunt u na het inloggen op de website van de Belastingdienst uw betalingskenmerk vinden in het ‘Overzicht betalen en ontvangen’. 3. Eerste uitspraak in massaalbezwaarplusprocedure box 3 Op 24 december 2021 oordeelde de Hoge Raad dat de forfaitaire box 3-heffing vanaf 2017 in strijd is met het Europees recht. Het kabinet besloot echter geen rechtsherstel te bieden aan belastingplichtigen van wie de aanslag op 24 december 2021 al onherroepelijk vaststond (hierna: de groep niet-bezwaarmakers). Voor deze groep is de massaalbezwaarplusprocedure ingericht. Door middel van vier proefprocedures wordt de vraag voorgelegd of het terecht is dat de groep niet-bezwaarmakers niet in aanmerking komt voor rechtsherstel. Rechtbank Den Haag heeft als eerste een uitspraak gedaan en geoordeeld dat de proefpersoon niet in aanmerking komt voor rechtsherstel. Deze uitspraak zal aan een hogere rechter worden voorgelegd: ofwel een gerechtshof, ofwel – in overleg met de Belastingdienst – meteen al de Hoge Raad. Op dit moment is er daarom nog geen definitief uitsluitsel over de vraag of de groep niet-bezwaarmakers misschien toch recht heeft op rechtsherstel. 4. Fiscale regeling rond carpoolen Welke gericht vrijgestelde vergoeding kunt u geven bij carpoolen? Gebeurt het carpoolen op eigen initiatief én met een eigen auto van een werknemer, dan mag u iedere deelnemer (bestuurder én meerijders) een vergoeding van maximaal € 0,23/km geven voor zijn eigen afstand woon-werkverkeer. Is er in deze situatie sprake van een auto van de zaak, dan mag u alleen aan de meerijders maximaal € 0,23/km gericht vrijgesteld vergoeden voor hun afstand woon-werkverkeer. Organiseert u het carpoolen met een eigen auto van een werknemer, dan mag u alleen aan de bestuurder maximaal € 0,23/km gericht vrijgesteld vergoeden, maar dan wel voor alle kilometers (eigen afstand woon-werkverkeer plus omrijkilometers voor het oppikken van de meerijders). Is er in deze situatie sprake van een auto van de zaak, dan mag u aan niemand een gericht vrijgestelde kilometervergoeding geven. 5. Controleer uw beschikking Wtl 2024 Werkgevers die recht hadden op het lage-inkomensvoordeel (LIV) of een loonkostenvoordeel (LKV) over 2024 ontvangen vóór 1 augustus 2025 de beschikking Wtl 2024. De Belastingdienst betaalt het bedrag binnen zes weken na dagtekening van de beschikking. Controleer de beschikking wel goed en maak waar nodig bezwaar binnen zes weken na dagtekening van de beschikking. Is bijvoorbeeld sprake geweest van overgang van een onderneming of van contractovernames waarbij de arbeidsovereenkomsten door de nieuwe werkgever ongewijzigd worden voortgezet? Dan heeft u mogelijk – door een arrest van de Hoge Raad en een uitspraak van een gerechtshof – toch recht op een LKV of LIV. 6. Langere tijdelijke bescherming gevluchte Oekraïners Door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming kunnen gevluchte Oekraïners in de Europese Unie verblijven zonder dat zij asiel hoeven aan te vragen. Op de website van de IND is te vinden voor wie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming geldt. Als de Oekraïner een arbeidsovereenkomst, een bsn, een geldig paspoort, identiteitsbewijs of reisdocument én een bewijs van verblijf (sticker in paspoort, los papier of pasje) heeft, kan hij ook werken zonder tewerkstellingsvergunning. Op 13 juni 2025 stemden de Europese ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken in met het voorstel van de Europese Commissie om de richtlijn te verlengen tot en met 4 maart 2027. De formele besluitvorming in de Raad van de Europese Unie is voorzien op 15 juli 2025. Voor mensen die niet de Oekraïense nationaliteit hebben, maar in Oekraïne verbleven met een tijdelijke verblijfsvergunning, stopt de tijdelijke bescherming overigens definitief op 4 september 2025.
25 juli 2025
De Belastingdienst heeft nadere uitleg gegeven over hoe de doelmatigheidsgrens van € 2.400 in de werkkostenregeling (WKR) in de praktijk wordt toegepast. Gebruikelijkheidstoets WKR In beginsel is alles wat een werkgever vergoedt, verstrekt of ter beschikking stelt aan een werknemer als loon belast bij de werknemer. Hiervoor geldt een aantal uitzonderingen, gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen, waar in dit artikel verder niet op ingegaan wordt. Een werkgever kan in beginsel de vergoeding, verstrekking of ter beschikkingstelling ook aanwijzen als eindheffingsloon. De gebruikelijkheidstoets legt hier een beperking op: vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen die voor meer dan 30% afwijken van hetgeen normaal vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld wordt, mag een werkgever niet aanwijzen als eindheffingsloon. Let op: Tot het bedrag van de vrije ruimte (in 2025 2% van de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom en 1,18% daarboven) betaalt een werkgever geen belasting over de aangewezen vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen. Daarboven komt ten laste van de werkgever een eindheffing 80%. Doelmatigheidsgrens € 2.400 De Belastingdienst hanteert bij het beoordelen van de gebruikelijkheidstoets een doelmatigheidsgrens van € 2.400 per werknemer per jaar. Over de toepassing van deze grens bestonden in de praktijk nog vragen. De Belastingdienst heeft daarover onlangs nadere uitleg gegeven. Veilige haven De aanwijzing van vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen tot een bedrag van in totaal € 2.400 per werknemer per jaar beschouwt de Belastingdienst altijd als gebruikelijk. Tot dit bedrag is sprake van een ‘veilige haven’. De Belastingdienst onderneemt dan geen actie. Het is daarbij niet van belang om welk soort kosten of beloningsbestanddeel het gaat. Zo kan bijvoorbeeld ook een bonus of eindejaarsuitkering tot een bedrag van € 2.400 binnen deze veilige haven als eindheffingsloon worden aangewezen. Wat telt mee binnen de € 2.400? Als er geen twijfel is dat de aanwijzing van een vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling voldoet aan de gebruikelijkheidstoets, telt deze niet mee voor de € 2.400-grens. Dat geldt bijvoorbeeld voor een vergoeding waarvoor een gerichte vrijstelling geldt. Denk bijvoorbeeld aan een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer tot maximaal € 0,23 per kilometer. Maar ook van overige (niet gericht vrijgestelde) vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen kan de aanwijzing zonder twijfel voldoen aan de gebruikelijkheidstoets. Bijvoorbeeld omdat de gebruikelijkheid hiervan vooraf is afgestemd met de Belastingdienst. Voorbeeld Een werkgever geeft aan een werknemer een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer van € 1.500 (tegen de gerichte vrijstelling van maximaal € 0,23 per kilometer). Daarnaast heeft de Belastingdienst aan de werkgever bevestigd dat de aanwijzing van de door de werkgever geïmplementeerde fietsregeling voor € 2.000 per fiets gebruikelijk is. In dat jaar geeft de werkgever geen andere vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen. In december wil de werkgever een eindejaarsuitkering van € 2.400 aanwijzen als eindheffingsloon. De werkgever overschrijdt daarmee de grens van € 2.400 niet, omdat de reiskostenvergoeding en de fiets voor die grens niet meetellen. Beoordeling bij overschrijding van € 2.400-grens Wijst de werkgever voor meer dan € 2.400 per werknemer per jaar als eindheffingsloon aan, dan kan tot een bedrag van € 2.400 een beroep gedaan worden op de doelmatigheidsgrens. Boven dit bedrag kan de Belastingdienst de gebruikelijkheid echter wel toetsen. Voorbeeld Een werkgever geeft een bonus van € 4.000 en wil deze aanwijzen als eindheffingsloon in de vrije ruimte van de WKR. In dit voorbeeld geeft de werkgever geen andere vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen. Dit betekent dat de werkgever voor € 2.400 gebruik kan maken van de doelmatigheidsgrens, maar dat voor een bedrag van € 1.600 de gebruikelijkheid ter discussie staat. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst deze € 1.600 over het algemeen niet gebruikelijk zal vinden.
25 juli 2025
Volledig btw-vrijgestelde ondernemers en ondernemers die de kleine ondernemersregeling (KOR) toepassen, hoeven in principe geen btw-aangifte te doen. In sommige gevallen zijn zij dit echter incidenteel wel verplicht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor een btw-vrijgestelde ondernemer of ondernemer die de KOR toepast als zij in een ander EU-land goederen kopen of diensten afnemen. Grens van € 10.000 per kalenderjaar Om te beginnen, is van belang of de ondernemer per kalenderjaar al dan niet voor € 10.000 of meer aan aankopen in een ander EU-land doet. Is dit niet het geval, dan hoeft u als Nederlandse afnemer hiervan geen btw-aangifte te doen. U mag dan geen Nederlands btw-identificatienummer verstrekken aan de leverancier en krijgt een factuur met buitenlandse btw. Wel btw-aangifte Koopt u voor € 10.000 of meer per kalenderjaar aan goederen in een ander EU-land, dan moet u hiervan wel btw-aangifte doen in Nederland. Dit moet u doen vanaf de aankoop waarmee u de grens van € 10.000 overschrijdt. U moet bij uw belastingkantoor verzoeken om een btw-aangifte. Btw-aangifte op verzoek U mag ook al vanaf de eerste aankoop in de EU btw-aangifte doen, maar moet hiertoe wel eerst een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Als dat verzoek wordt ingewilligd, verstrekt u aan uw leverancier(s) uw Nederlandse btw-identificatienummer en krijgt u een factuur zonder btw. Let op: Dit betekent echter niet dat u geen btw verschuldigd bent. De btw geeft u immers aan in uw btw-aangifte bij vraag 4b. U mag echter de btw niet bij vraag 5b terugvragen, omdat u een volledig btw-vrijgestelde prestatie verricht. In plaats van buitenlandse btw bent u dan dus Nederlandse btw verschuldigd. Accijnsgoederen en nieuwe auto’s Voor de inkoop van accijnsgoederen en nieuwe of bijna nieuwe auto’s in een ander EU-land moet u altijd btw-aangifte doen in Nederland. U betaalt dan ook de Nederlandse btw. Aparte regeling voor diensten Ook voor diensten geldt een aparte regeling. Diensten die verricht zijn door een ondernemer in een ander EU-land en die in Nederland met btw belast zijn, geeft u ook aan in Nederland. Van de buitenlandse dienstverrichter krijgt u een factuur zonder btw, waarop staat dat de btw naar u verlegd is. De diensten uit een ander EU-land geeft u aan vanaf de eerste euro. De drempel van € 10.000 geldt dus niet voor diensten. Let op: Het bovenstaande kan anders zijn als uw leverancier de kleine ondernemersregeling toepast of als het afstandsverkopen of margegoederen betreft. Een eerste indicatie of u incidenteel btw-aangifte moet doen, kunt u krijgen met de checklist op de website van de Belastingdienst. Neem voor meer informatie over uw eigen situatie contact op met onze adviseurs. Zij helpen u graag verder.