Gedegen groei in een groene business

aug. 31, 2023

Case study DON Hoveniers

Als je als ondernemer groei doormaakt dan merk je dat je behoeften veranderen, maar ook dat er een moment komt dat je opnieuw je bedrijf moet structureren. Dat was ook het geval bij Martijn Poortvliet, eigenaar van Don Hoveniers uit ’s-Gravenzande. Hij had het gevoel dat er een frisse wind nodig was om zijn groeiambities waar te maken. En niet alleen op financieel vlak…


De uitdagingen van Martijn

Door de groei van DON Hoveniers was er meer nodig op financieel gebied dan het hebben van een extern administratiekantoor voor de boekhouding, was de conclusie van Martijn. Hij vertelt daar het volgende over: “Ik wilde natuurlijk ook grip en controle kunnen houden over mijn steeds complexer wordende financiële huishouding, waar voor mij meer automatisering en gemak wenselijk was.

 

Daarnaast ontstonden er extra uitdagingen omdat we groeiden van een klein team naar inmiddels meer dan 25 vaste medewerkers. Voor wetgeving, arbeidscontracten (ook voor > 15 flexwerkers), vermogensbeheer, het kiezen van de juiste bedrijfsstructuur en zelfs bedrijfsovername wist ik dat ik op zoek moest gaan naar een partij die niet alleen de belasting en administratie voor mij regelt, maar vooral ook een partner is op het gebied van bedrijfsadvies.”


Wat Martijn onderscheidend vindt

Overstappen van een traditionele boekhouder naar een moderne financiële bedrijfsadviseur kost tijd, (zo’n drie weken) maar het bleek voor DON Hoveniers de moeite waard te zijn. “Waar WEA Naaldwijk echt in uitblinkt is dat de boekhouding volledig geautomatiseerd is, waardoor ik mij als ondernemer dagelijks, op elk moment, bewust ben van de cijfers. Doordat ik veel zelf kan doen bespaart het mij bovendien een administratieve arbeidskracht. Maar er is nog iets wat mij aanspreekt. Voor elke financiële vraag is er bij WEA een specialist in huis. Zo is bijvoorbeeld Jos van Kester mijn sparringpartner als het gaat om bedrijfsadvies, maar vooral ook ondernemen en helpt René Hanemaaijer ons met het opstellen van arbeidscontracten en de salarisadministratie. De lijnen zijn kort en er wordt altijd razendsnel gereageerd”, aldus Martijn.


Samen groeiambities waarmaken

DON Hoveniers heeft in oktober 2022 Goulooze Hoveniers overgenomen. Naast het hoofdkantoor in ’s-Gravenzande is er nu een tweede locatie bij in Zwijndrecht. “Bij deze overname heeft WEA Accountants & Adviseurs Naaldwijk ons van advies voorzien, maar ik had nog een idee waarover ik met Jos van Kester in gesprek ging. Mijn wens was om ook landelijke en zelfs Europese dekking te krijgen om luxe tuinen en buitenruimtes voor klanten te ontwikkelen. Dat kun je niet alleen. Het is ons gelukt door samen te gaan werken met product partners die de hoogste kwaliteit leveren en waarbij innovatie voorop staat. Jos heeft een grote bijdrage geleverd bij de totstandkoming van Gardens Beyond Imagination (GBI), want als je met partners gaat werken moeten er zowel juridische als financiële afspraken gemaakt worden. 


“Zelf doe ik graag zaken met innovatieve slimme mensen, die begrijpen wat ondernemen is en je laten groeien. Wij willen dat als klanten hun tuindeur openen ze gelukkig zijn, zo is de samenwerking met WEA voor mij ook.”

Martijn Poortvliet, eigenaar van Don Hoveniers en Gardens Beyond Imagination (GBI)


Resultaten

Wat zie je als resultaten van de samenwerking met WEA? Op deze vraag gaf Martijn de volgende vijf antwoorden:



●     Sinds de samenwerking met WEA is DON Hoveniers qua omzet ruim verdubbeld. WEA speelt een belangrijke rol in de gekozen koers.

●     Met hulp van WEA heb ik een innovatief en uniek concept in de markt gezet: Gardens Beyond Imagination (GBI)

●     DON Hoveniers is een betrouwbare organisatie voor andere partners gebleken, doordat arbeidsvoorwaarden en financiële en juridische aangelegenheden uitstekend geregeld zijn.

●     Ik heb dagelijks grip en controle over de financiën, waardoor mij bekend is wanneer nog meer van mijn groei ambities waargemaakt kunnen worden.

●     De samenwerking betekent dat ik een partner heb voor lange termijnvisie, personeelszaken en alle financiële en juridische aangelegenheden.



Over DON Hoveniers

Al ruim 47 jaar creëert DON Hoveniers prachtige tuinen voor zowel particulieren als zakelijke relaties. René Don was in 1975 de eerste hovenier in de regio Westland. Inmiddels zijn ze bekend in heel Nederland en zelfs over de grenzen. Voor het ontwerpen, aanleggen, renoveren of onderhouden van tuinen beschikken zij over bekwame specialisten en een groot netwerk van betrouwbare toeleveranciers. Het zijn sfeermakers van tuinen met een luxe uitstraling.


05 apr., 2024
Werkgevers kunnen binnenkort voor hun personeel een Verklaring omtrent gedrag (VOG) ook digitaal aanvragen. Het digitaal aanvragen wordt in fases uitgevoerd. Uiterlijk op 21 mei 2024 is digitaal aanvragen voor alle werkgevers mogelijk. Verklaring omtrent gedrag Werkgevers vragen soms om een Verklaring omtrent gedrag (VOG). Via een VOG wordt duidelijk of een werknemer strafbare feiten heeft gepleegd die in de weg staan bij het uitoefenen van een functie. Of een strafbaar feit bij een functie in de weg staat, is afhankelijk van het strafbare feit en van de functie. Een VOG is soms wettelijk verplicht, zoals bij de politie, in de kinderopvang en voor taxichauffeurs. Digitaal naast papier De digitale aanvraag komt beschikbaar naast de papieren variant. De inhoud is grotendeels hetzelfde en ook de kosten zijn gelijk, namelijk € 33,85. Een digitale aanvraag levert snelheidswinst op en kan veiliger worden verwerkt. Controle op echtheid Een digitale aanvraag kan ook worden gecontroleerd op echtheid. Ook dit kan digitaal via de site validatie.nl. Planning in fases Het digitaliseren van de VOG-aanvraag wordt uitgevoerd in fases. Afhankelijk van het KVK-nummer komt dit voor alle werkgevers de komende maanden beschikbaar. Uiterlijk op 21 mei 2024 is digitaal aanvragen voor alle werkgevers mogelijk.
door duda-wsm 02 apr., 2024
De Werkkostenregeling (WKR) biedt werkgevers de mogelijkheid om onbelaste vergoedingen aan werknemers te geven. Hoewel de WKR kansen biedt om personeel fiscaal vriendelijk te belonen, zijn er valkuilen die tot onverwachte belastingheffingen kunnen leiden. In deze blog bespreken we de meest voorkomende fouten en delen we tips om deze te voorkomen.
29 mrt., 2024
Het arbeidscontract dat je aangaat met je werknemer legt jullie rechten en plichten vast. Een van onze KVK-ondernemeradviseurs vertelt hoe je het juiste arbeidscontract kiest en hoe je het arbeidscontract na enige tijd evalueert. Stap 1: inhuren of in dienst nemen? De eerste stap is kiezen of je iemand in dienst neemt of gaat inhuren . Bedenk waarom je iemand wilt aannemen. Doe een stap terug en kijk naar je bedrijf, je toekomstvisie, markt en concurrentie . Wil je bijvoorbeeld meer omzet of kennis binnenhalen? Of wil je groeien en een extra webshop naast je winkel openen? Zet de aanleiding voor personeel aannemen af tegen de markt en je concurrenten, zodat je ziet waar kansen en bedreigingen liggen. Maar raak niet verstrikt in details. Inhuren Heb je behoefte aan extra handen, maar wil of kun je zelf geen vast personeel in dienst nemen? Dan kan het in de arm nemen van een uitzend- , detacheringsbureau of zzp'er uitkomst bieden. Risico’s als ziekteverzuim zijn dan voor de externe partij. Denk wel na over het volgende: huur je een werknemer via een externe partij in, dan betaal je gemiddeld twee keer het afgesproken brutoloon. De werkgeverslasten, zoals vakantiegeld, belasting en de zorgverzekeringswet, zijn in deze uurprijs inbegrepen. In dienst Het in dienst nemen van personeel helpt je bedrijf te groeien. Vaste werknemers zijn bekender met het werk en de klanten, en op de lange termijn behoud je hierdoor kwaliteit en kennis. Als je vast personeel wilt aannemen, moet je wel over onderstaande zaken nadenken: Kun je de loonkosten betalen ? Onder deze loonkosten vallen salaris, vakantiegeld en sociale lasten voor de zorgverzekeringswet. Daarnaast heb je aanvullend secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden , zoals een dertiende maand, bonus of leaseauto. Deze kosten zijn voor jouw rekening. Bereken de loonkosten, bijvoorbeeld via een online tool . Kun je het extra werk, zoals werving en selectie, administratie, organisatie en leidinggeven, aan? Als je iemand zelf in dienst neemt, heb je tijd voor deze taken nodig. Kun je de risico’s dragen? Wanneer je zelf personeel in dienst neemt, zijn alle risico’s voor jouw rekening. Daaronder valt bijvoorbeeld ziekteverzuim . Je kunt deze risico’s dekken met een ziekteverzuimverzekering . Bereken via online tools van verzekeraars wat een ziekteverzuimverzekering voor jouw situatie kost. Wil en kun je zelf medewerkers aannemen? Lees hieronder verder bij stap 2. Stap 2: tijdelijk of langdurig werk? Bepaal of je het personeel voor een tijdelijke of langdurige periode nodig hebt. Langdurig werk Hoe langer iemand voor je werkt, hoe beter hij het bedrijf en de werkzaamheden kent. Verwacht je dat de werkzaamheden die de werknemer gaat verrichten de aankomende jaren blijven bestaan? Een vast contract voor onbepaalde tijd zou dan kunnen passen. Hierbij ga je een langdurige werkrelatie aan en kun je tijdens de proeftijd testen of iemand in je bedrijf past en de functie goed uitvoert. Een langdurig contract past bij meerdere situaties, bijvoorbeeld: Je vervangt een vertrekkende werknemer met een lang dienstverband. Je zoekt een werknemer die de aankomende jaren een nieuwe functie gaat vervullen. Je verwacht in de toekomst veel werk. Tijdens de lockdown sprak onze adviseur regelmatig horecaondernemers die al voorsorteerden op de arbeidsmarkt na de lockdown. “De horeca had tijdens de lockdowns te maken met personeelsoverschot. Restaurants kochten toen goede koks op van andere restaurants, zodat ze zich bij heropening van de horeca konden onderscheiden met een hoge kwaliteit van eten. Kijk dus niet alleen naar dit moment, maar ook naar de toekomst.” Tijdelijk werk Soms is een tijdelijk personeelslid de beste oplossing, bijvoorbeeld in de volgende situaties: Je hebt te maken met seizoenspieken en je zoekt personeel voor een bepaalde periode . Dan volstaat een tijdelijk contract van bijvoorbeeld zes maanden. Je wilt iemand inhuren voor een specifieke opdracht, zoals de bouw van een huis. De tijdsduur van de opdracht is dan bepalend. Je kunt expertise ook tijdelijk inhuren om zo kennis op te doen over een bepaald onderwerp. Kies je voor een tijdelijk personeelslid? Lees dan hieronder verder bij stap 3. Stap 3: oproepuren of vaste werktijden? Je bent al een heel eind op weg om te bepalen welk arbeidscontract het beste bij je past. De laatste stap is gericht op het aantal werkuren. Nu je weet of je iemand inhuurt of in dienst neemt, en voor welke werkperiode, kijk je naar het daadwerkelijke aantal werkuren dat je kunt aanbieden. Oproepkracht Zoek je iemand die flexibel inzetbaar is? Kies dan voor een oproepkracht . Dit is bijvoorbeeld een goede keuze in de onderstaande situaties: Als je iedere week wel wat werk hebt, maar niet fulltime. Als je niet altijd werk hebt, maar wel vooraf kunt bepalen wanneer je extra handen nodig hebt. Vaste werktijden Wil je dat klanten je personeel herkennen en je bedrijf daardoor meer gaan vertrouwen? In verschillende situaties werkt een fulltime contract het best: Als je iedere week voldoende werk hebt. Als je iemand met een expertise zoekt om zo je bedrijf qua kennis te laten groeien. Extra kennis zorgt bijvoorbeeld vaak voor meer efficiency of een hogere kwaliteit, wat weer tot meer omzet kan leiden. Kies voor een tijdelijk contract , eventueel met kans op een vast contract . Evalueer en actualiseer Welk contract je ook kiest, evalueer deze na enige tijd. Zet het contract eventueel om. Zet het tijdelijke contract van een goed presterende werknemer om in een vast contract. Of verander een oproepcontract in een tijdelijk contract als de werkdruk stabiliseert. Een paar tips: Evalueer voordat een arbeidscontract afloopt of in de aanloop naar functioneringsgesprekken of het soort contract nog passend is. Controleer of wat in het contract staat ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Werkt je personeel het aantal uren uit het contract, bijvoorbeeld? Juridisch gezien weegt het werk dat je personeel werkelijk doet zwaarder dan wat er in het contract staat. Check het gehele personeelsbestand. Zorg voor een volledig personeelsdossier inclusief contractsoort en -datum, zodat je als dat nodig is weet of en waar je kunt op- en afschalen. Is er samenhang tussen de functies, mis je bepaalde expertise of gaan er werknemers weg? Speel hier dan op in bij de keuze voor een arbeidscontract.
Meer posts
Share by: