Hoe staat het met de rekenschap van jouw accountant?

Mogelijk heb ik je op het verkeerde been gezet, waarvoor dan excuus. Dit gaat niet over het feit of je accountant goed kan rekenen. Intelligent zijn met cijfers behoort namelijk tot de basisvaardigheden in dit vakgebied. Het gaat er wel om wat hij/zij ermee doet. Rekenschap geven gaat over ‘ergens aandacht aan schenken’ en dan zijn er meerdere scenario’s denkbaar. Ik heb er drie beschreven:

Scenario 1: “Rekenschap in optima forma”

Hier kan ik kort over zijn: Dit is het accountantskantoor wat niet alleen de jaarcijfers oplevert, maar je tussentijds ook attent maakt op te behalen financiële en fiscaal juridische voordelen. Duidelijke voorstellen en een heldere communicatie behoren daartoe. Herkenbaar, of wordt het toch scenario 2?

Scenario 2: “Het zich niet realiseren”

Soms wordt er onbewust geen rekenschap gegeven. Dan ontbreekt het bijvoorbeeld aan de juiste kennis en kunde en is er vaak ook minder contact. Als klant loop je dan een zeker risico. Er blijft bijvoorbeeld geld liggen op het gebied van subsidies. Een voorbeeld is het lage-inkomensvoordeel (LIV) waarmee werkgevers een tegemoetkoming op loonkosten kunnen krijgen. Het kan ook gaan om het fiscaal aanpassen van de ondernemersvorm, zoals van een eenmanszaak naar een B.V. Of wat dacht je van scherpzinnig advies vanuit de optimalisatie van kasstromen.

Als het goed is, word je proactief van wisselende wetgeving en het behalen van businessvoordelen op de hoogte gebracht. Echt rekenschap geven is overigens uitdagender voor accountancy bureaus die ‘een club van jonge assistenten’ prefereren boven inhoudelijke vakkennis en ervaring. Je hebt het mijns inziens meerdere generaties nodig om succesvol te zijn.

Scenario 3: “Geen aandacht door de grootte van de organisatie”

Als er onvoldoende rekenschap wordt gegeven dan kan dat ook met de grootte van het accountskantoor te maken hebben. Het is de situatie waarbij je helaas ervaart dat de adviseur of accountant slecht bereikbaar is en/of je niet door en door kent. Het is allemaal wat anoniemer, het menselijke aspect ontbreekt.

Dit scenario komt overigens niet alleen in de accountancywereld  voor. Je hebt er zelf vast wel een (voor)beeld bij. Het manifesteert zich als de hiërarchische structuur steeds groter wordt, waardoor medewerkers zelf geen verantwoordelijkheid meer (mogen) nemen. Het kan ook voorkomen dat het alleen nog maar om processen en systemen gaat; alleen de computer ken je nog en wat nu als die ‘nee’ zegt…

Hoe staat het met ons rekenschap?

Dat is de vraag die nog beantwoord moet worden; we kiezen bewust voor een platte organisatie. Daardoor weten klanten precies wie onze medewerkers zijn en andersom. Maar niet alleen menselijke waarden, ook expertise is van belang om rekenschap te kunnen geven en aandacht aan klanten te schenken. Daarom zijn accountants en adviseurs met jarenlange ervaring extra gewaardeerd bij ons omdat ze, beter dan wie dan ook, jong aanstormend talent wegwijs kunnen maken in dit prachtige vakgebied.

“We zijn flexibeler dan groot en completer door meer expertise dan klein”, is hoe ik het vaak uitleg.

Veel rekenschap en aandacht toegewenst!

 

Jos van Kester

Accountant, Vennoot en Ondernemer