10. Bijlagen Special Lonen 2024

9 februari 2024

Tabel 1                     Schijventarief loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

  Schijf       Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf  Loonbelasting/premie volksverzekeringen

                                                                                                                        Jonger dan AOW-leeftijd

   1                € 036,97%

   2

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1945 of eerder

   1

 € 0

 19,07%

   2a

 € 40.021

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1946 of later

   1

 € 0

 19,07%

   2b

 € 38.098

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   

 


  Schijf

 Premiesoort

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 AOW-leeftijd en ouder

   1

 Premie AOW

 17,90%

 -

   Premie Anw

 0,10%

 0,10%

   Premie Wlz

 9,65%

 9,65%

 

   Loonbelasting

 9,32%

 9,32%

   Totaal schijf 1

 36,97%

 19,07%

   2a en 2b

 Loonbelasting

 36,97%

 36,97%

   3

 Loonbelasting

 49,50%

 49,50%

  Het tarief van de schijven is als volgt samengesteld:

 

 

 

 

 


 

Tabel 2a                   Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen

  Heffingskorting

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 3.362

  

  

voor loon tot en met              € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 3.362

  

6,630%

 voor loon van meer dan        € 24.812

maar niet meer dan               € 75.518

 

bereikt bij                               € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 968

 

 

-

€ 4.190

 

 

-

€ 374

 

 

€ 5.532

  

 

 

8,425%

-

 

 

31,433%

-

 

 

2,471%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 5.532

 6,51%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 39.957

 

bereikt bij                                € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 898

 -

 -

   


 

Tabel 2b                  Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen


  Heffingskorting

 AOW-leeftijd en ouder

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 1.735

  

  

voor loon tot en met               € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 1.735

  

3,420%

 

 voor loon van meer dan          € 24.812

maar niet meer dan                € 75.518

 

bereikt bij                                € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 501

 

 

-

€ 2.161

 

 

-

€ 192

 

 

€ 2.854

  

 

 

4,346%

-

 

 

16,214%

-

 

 

1,275%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 2.854

 3,358%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van             € 39.957

 

bereikt bij €                           € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 424

 -

 -

   Ouderenkorting

 € 2.010

 -

 voor loon tot en met             € 44.770

   Afbouw ouderenkorting

 

Maximale afbouw

 -

 

€ 2.010

 15,00%

 

-

 voor loon vanaf                    € 44.770

 

bereikt bij                              € 58.170

   Alleenstaande- ouderenkorting

 € 524

 -

 -

   


 


Tabel 3                     Minimumloon per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar en ouder

 100,00%

 € 13,27

   20 jaar

 80,00%

 € 10,62

   19 jaar

 60,00%

 € 7,96

   18 jaar

 50,00%

 € 6,64

   17 jaar

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar

 30,00%

 € 3,98

   

 

 

Tabel 4                     Minimumloon bbl’er per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar bbl

 100%

 € 13,27

   20 jaar bbl

 61,50%

 € 8,16

   19 jaar bbl

 52,50%

 € 6,97

   18 jaar bbl

 45,50%

 € 6,04

   17 jaar bbl

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar bbl

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar bbl

 30,00%

 € 3,98

   


 

Tabel 5                     Premies werknemersverzekeringen


  Soort premie

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Premie AWf laag

  2,64%

  2,64%

   Premie AWf hoog

  7,64%

  7,64%

    Gedifferentieerde premie Whk

 Zie mededeling of beschikking

 Zie mededeling of beschikking

   Gedifferentieerde premie Aof laag

  5,82%

  6,18%

   Gedifferentieerde premie Aof hoog

  7,11%

  7,54%

   Opslag Wko

  0,50%

  0,50%

   Ufo premie

  0,68%

  0,68%

   Grootte van de werkgever: afhankelijk van uw premieloonsom in 2022

  

   Gemiddeld premieloon werknemer

 € 36.200

 € 37.700

   Kleine werkgever: tot 25x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 905.000

 € 942.500

   Middelgrote werkgever: tot 100x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   Grote werkgever: 100x gemiddeld premieloon of hoger                                                                                 >

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   

 

 

Tabel 6                     Loontijdvakbedragen maximumpremieloon en maximumbijdrageloon

 


  Jaar

 Dag

 Week

 4 Weken

 Maand

 Kwartaal

 Jaar

   2023

 € 257,52

 € 1.287,61

 € 5.150,46

 € 5.579,66

 € 16.739,00

 € 66.956,00

   2024

 € 275,49

 € 1.377,46

 € 5.509,84

 € 5.969,00

 € 17.90700

 € 71.628,00

   

 

Tabel 7                     Percentages Zorgverzekeringswet

 

  Zorgverzekeringswet

 2023

 2024

   Werkgeversheffing Zvw

 6,68%

 6,57%

   Inhouding van bijdrage Zvw

 5,43%

 5,32%

   Zeevarenden (waaronder ook deelvissers)

 0,00%

 0,00%

   Maximumbijdrageloon voor Zorgverzekeringswet

 € 66.956

 € 71.628

   


 

Tabel 8                     Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk

 

   

 Schijfbedrag S&O-loon

 Percentage

   De afdrachtvermindering bedraagt in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 32%

   Voor starters bedraagt de (verhoogde) afdrachtvermindering in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 40%

   De afdrachtvermindering over het meerdere bedraagt in de 2e schijf

 meer dan € 350.000

 16%

   

 

Tabel 9                     RVU-drempelvrijstelling


   

 Jaar

 Bedrag

   RVU­drempelvrijstelling, maandbedrag, max. 36 maanden

 2021

 € 1.847

   In 2024 rekent u voor uitkeringstijdvakken voor ná 2024

ook met het bedrag van 2024. In de volgende jaren herrekent u het drempelvrijstellingsbedrag voor die jaren nadat het bedrag geïndexeerd is.

 2022

 € 1.847

   2023

 € 2.037

   2024

 € 2.182

   2025

 € 2.182

   

 

 

Tabel 10                   Vrijwilligersregeling

 


  Vrijwilligersregeling (geen loon)

 2023

 2024

   Normbedrag per jaar

 € 1.900

 € 2.100

   Normbedrag per maand

 € 190

 € 210

   Normbedrag per uur voor 21 jaar en ouder

 € 5

 € 5,50

   Normbedrag per uur bij jonger dan 21 jaar

 € 2,75

 € 3,25

 
 

 

Tabel 11                   Bijtelling ter beschikking gestelde auto

  Jaar

 Kortingspercentage

 Bijtelling na verrekening korting

 CAP

   2024

 6%

 16%

 € 30.000

   2025

 5%

 17%

 € 30.000

   2026

 0%

 22%

 n.v.t.

   

 

 

Tabel 12                   Normbedragen en percentages werkkostenregeling

  Onderwerp

  

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Vrije vergoeding per kilometer

 Gerichte vrijstelling

 € 0,21

 € 0,23

   Vrije vergoeding thuiswerken

 Gerichte vrijstelling

 € 2,15

 € 2,35

   Verhuiskostenvergoeding

 Gerichte vrijstelling

 € 7.750

 € 7.750

   Producten eigen bedrijf

 Gerichte vrijstelling

 € 500 / 20%

 € 500 / 20%

   Waarde van maaltijden

 Bijtelling per maaltijd

 € 3,55

 € 3,90

   Waarde van huisvesting/inwoning

 Bijtelling per dag

 € 6,10

 € 6,70

   Vrije ruimte: percentage van het totale loon loonbelasting/volksverzekeringen

§ tot en met een jaarloon van € 400.000

§ over het meerdere

  

 

3,00%

1,18%

  

 

1,92%

1,18%

   Bijtelling ziektekostenregeling

Maximale waarde voor vrije verstrekking

  

€ 27

  

€ 27

   Artiestenregeling: consumpties tijdens werktijd, onbelaste vergoeding per dag

  

 € 0,55

   


 

Tabel 13                   Lage inkomensvoordeel (LIV)


   

 Minimum

 Maximum

   Uurloongrens (gemiddeld uurloon)

 € 14,33

 € 14,91

   Aantal uren per jaar

 1.248

  

   Tegemoetkoming LIV

 € 0,49 per uur

 € 960,00 per jaar

   

 

 

Tabel 14                   Inkomensgrenzen 30%-regeling


  Inkomensgrens loonheffing voor 30%-regeling

 2023

 2024

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid

 € 41.954

 € 46.107

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid die nog geen 30 jaar is

 € 31.891

 € 35.048

   Aftopping salaris op WNT-norm

 -

 € 233.000

   

 

 

Tabel 15                   Transitievergoeding


  Jaar

 Bedrag

   2023

 € 89.000

   2024

 € 94.000

   

 

 

Tabel 16                   Overige normbedragen en percentages

 


  Normbedrag voor

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Minimumbedrag gebruikelijk loon voor aandeelhouders met aanmerkelijk belang

 € 51.000

 € 56.000

   Pseudo-eindheffingen bij vertrekvergoedingen hoger dan

 € 576.000

 € 672.000

   Machtiging lager percentage tabel bijzondere beloningen als afwijking met te betalen inkomstenbelasting minimaal bedraagt

 € 227 / 10%

 € 227/ 10 %

   

 

 

 

25 juli 2025
1. Wet plan van aanpak witwassen aangenomen De Wet plan van aanpak witwassen is op 10 juni 2025 door de Eerste Kamer aangenomen. De wet regelt dat contante betalingen van meer dan € 3.000 door en aan handelaren niet meer zijn toegestaan. Deze beperking geldt niet voor particulieren onderling. Die kunnen dus wel meer dan € 3.000 contant aan elkaar blijven betalen. De beperking geldt ook (nog) niet voor contante betaling van diensten. Mogelijk komt er in 2027 wel een Europese verplichting om voor diensten ook een limiet in te voeren. De grens voor contante betalingen is niet in elk EU-land gelijk. Dit kan bij internationale handelaren voor moeilijkheden zorgen. Zo bedraagt de grens in Frankrijk slechts € 1.000, maar in Duitsland weer € 10.000. Het is nog niet bekend wanneer de wet ingaat. Het streven van het inmiddels demissionaire kabinet was om het verbod op contante betalingen van meer dan € 3.000 vóór 1 januari 2026 in te voeren. 2. Zo vindt u uw fiscale betalingskenmerk Bij het betalen van belastingen moet u het juiste betalingskenmerk vermelden. Weet u dit betalingskenmerk niet meer, dan zijn er verschillende manieren om dit te achterhalen. Zo kunt u met uw aangifte-, aanslag- of beschikkingsnummer op de website van de Belastingdienst zoeken via ‘ zoekhulp betalingskenmerk ’. Voor de loon- of omzetbelasting kunt u ook uw omzetbelasting- of loonheffingennummer gebruiken. Ook kunt u na het inloggen op de website van de Belastingdienst uw betalingskenmerk vinden in het ‘Overzicht betalen en ontvangen’. 3. Eerste uitspraak in massaalbezwaarplusprocedure box 3 Op 24 december 2021 oordeelde de Hoge Raad dat de forfaitaire box 3-heffing vanaf 2017 in strijd is met het Europees recht. Het kabinet besloot echter geen rechtsherstel te bieden aan belastingplichtigen van wie de aanslag op 24 december 2021 al onherroepelijk vaststond (hierna: de groep niet-bezwaarmakers). Voor deze groep is de massaalbezwaarplusprocedure ingericht. Door middel van vier proefprocedures wordt de vraag voorgelegd of het terecht is dat de groep niet-bezwaarmakers niet in aanmerking komt voor rechtsherstel. Rechtbank Den Haag heeft als eerste een uitspraak gedaan en geoordeeld dat de proefpersoon niet in aanmerking komt voor rechtsherstel. Deze uitspraak zal aan een hogere rechter worden voorgelegd: ofwel een gerechtshof, ofwel – in overleg met de Belastingdienst – meteen al de Hoge Raad. Op dit moment is er daarom nog geen definitief uitsluitsel over de vraag of de groep niet-bezwaarmakers misschien toch recht heeft op rechtsherstel. 4. Fiscale regeling rond carpoolen Welke gericht vrijgestelde vergoeding kunt u geven bij carpoolen? Gebeurt het carpoolen op eigen initiatief én met een eigen auto van een werknemer, dan mag u iedere deelnemer (bestuurder én meerijders) een vergoeding van maximaal € 0,23/km geven voor zijn eigen afstand woon-werkverkeer. Is er in deze situatie sprake van een auto van de zaak, dan mag u alleen aan de meerijders maximaal € 0,23/km gericht vrijgesteld vergoeden voor hun afstand woon-werkverkeer. Organiseert u het carpoolen met een eigen auto van een werknemer, dan mag u alleen aan de bestuurder maximaal € 0,23/km gericht vrijgesteld vergoeden, maar dan wel voor alle kilometers (eigen afstand woon-werkverkeer plus omrijkilometers voor het oppikken van de meerijders). Is er in deze situatie sprake van een auto van de zaak, dan mag u aan niemand een gericht vrijgestelde kilometervergoeding geven. 5. Controleer uw beschikking Wtl 2024 Werkgevers die recht hadden op het lage-inkomensvoordeel (LIV) of een loonkostenvoordeel (LKV) over 2024 ontvangen vóór 1 augustus 2025 de beschikking Wtl 2024. De Belastingdienst betaalt het bedrag binnen zes weken na dagtekening van de beschikking. Controleer de beschikking wel goed en maak waar nodig bezwaar binnen zes weken na dagtekening van de beschikking. Is bijvoorbeeld sprake geweest van overgang van een onderneming of van contractovernames waarbij de arbeidsovereenkomsten door de nieuwe werkgever ongewijzigd worden voortgezet? Dan heeft u mogelijk – door een arrest van de Hoge Raad en een uitspraak van een gerechtshof – toch recht op een LKV of LIV. 6. Langere tijdelijke bescherming gevluchte Oekraïners Door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming kunnen gevluchte Oekraïners in de Europese Unie verblijven zonder dat zij asiel hoeven aan te vragen. Op de website van de IND is te vinden voor wie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming geldt. Als de Oekraïner een arbeidsovereenkomst, een bsn, een geldig paspoort, identiteitsbewijs of reisdocument én een bewijs van verblijf (sticker in paspoort, los papier of pasje) heeft, kan hij ook werken zonder tewerkstellingsvergunning. Op 13 juni 2025 stemden de Europese ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken in met het voorstel van de Europese Commissie om de richtlijn te verlengen tot en met 4 maart 2027. De formele besluitvorming in de Raad van de Europese Unie is voorzien op 15 juli 2025. Voor mensen die niet de Oekraïense nationaliteit hebben, maar in Oekraïne verbleven met een tijdelijke verblijfsvergunning, stopt de tijdelijke bescherming overigens definitief op 4 september 2025.
25 juli 2025
De Belastingdienst heeft nadere uitleg gegeven over hoe de doelmatigheidsgrens van € 2.400 in de werkkostenregeling (WKR) in de praktijk wordt toegepast. Gebruikelijkheidstoets WKR In beginsel is alles wat een werkgever vergoedt, verstrekt of ter beschikking stelt aan een werknemer als loon belast bij de werknemer. Hiervoor geldt een aantal uitzonderingen, gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen, waar in dit artikel verder niet op ingegaan wordt. Een werkgever kan in beginsel de vergoeding, verstrekking of ter beschikkingstelling ook aanwijzen als eindheffingsloon. De gebruikelijkheidstoets legt hier een beperking op: vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen die voor meer dan 30% afwijken van hetgeen normaal vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld wordt, mag een werkgever niet aanwijzen als eindheffingsloon. Let op: Tot het bedrag van de vrije ruimte (in 2025 2% van de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom en 1,18% daarboven) betaalt een werkgever geen belasting over de aangewezen vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen. Daarboven komt ten laste van de werkgever een eindheffing 80%. Doelmatigheidsgrens € 2.400 De Belastingdienst hanteert bij het beoordelen van de gebruikelijkheidstoets een doelmatigheidsgrens van € 2.400 per werknemer per jaar. Over de toepassing van deze grens bestonden in de praktijk nog vragen. De Belastingdienst heeft daarover onlangs nadere uitleg gegeven. Veilige haven De aanwijzing van vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen tot een bedrag van in totaal € 2.400 per werknemer per jaar beschouwt de Belastingdienst altijd als gebruikelijk. Tot dit bedrag is sprake van een ‘veilige haven’. De Belastingdienst onderneemt dan geen actie. Het is daarbij niet van belang om welk soort kosten of beloningsbestanddeel het gaat. Zo kan bijvoorbeeld ook een bonus of eindejaarsuitkering tot een bedrag van € 2.400 binnen deze veilige haven als eindheffingsloon worden aangewezen. Wat telt mee binnen de € 2.400? Als er geen twijfel is dat de aanwijzing van een vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling voldoet aan de gebruikelijkheidstoets, telt deze niet mee voor de € 2.400-grens. Dat geldt bijvoorbeeld voor een vergoeding waarvoor een gerichte vrijstelling geldt. Denk bijvoorbeeld aan een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer tot maximaal € 0,23 per kilometer. Maar ook van overige (niet gericht vrijgestelde) vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen kan de aanwijzing zonder twijfel voldoen aan de gebruikelijkheidstoets. Bijvoorbeeld omdat de gebruikelijkheid hiervan vooraf is afgestemd met de Belastingdienst. Voorbeeld Een werkgever geeft aan een werknemer een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer van € 1.500 (tegen de gerichte vrijstelling van maximaal € 0,23 per kilometer). Daarnaast heeft de Belastingdienst aan de werkgever bevestigd dat de aanwijzing van de door de werkgever geïmplementeerde fietsregeling voor € 2.000 per fiets gebruikelijk is. In dat jaar geeft de werkgever geen andere vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen. In december wil de werkgever een eindejaarsuitkering van € 2.400 aanwijzen als eindheffingsloon. De werkgever overschrijdt daarmee de grens van € 2.400 niet, omdat de reiskostenvergoeding en de fiets voor die grens niet meetellen. Beoordeling bij overschrijding van € 2.400-grens Wijst de werkgever voor meer dan € 2.400 per werknemer per jaar als eindheffingsloon aan, dan kan tot een bedrag van € 2.400 een beroep gedaan worden op de doelmatigheidsgrens. Boven dit bedrag kan de Belastingdienst de gebruikelijkheid echter wel toetsen. Voorbeeld Een werkgever geeft een bonus van € 4.000 en wil deze aanwijzen als eindheffingsloon in de vrije ruimte van de WKR. In dit voorbeeld geeft de werkgever geen andere vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen. Dit betekent dat de werkgever voor € 2.400 gebruik kan maken van de doelmatigheidsgrens, maar dat voor een bedrag van € 1.600 de gebruikelijkheid ter discussie staat. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst deze € 1.600 over het algemeen niet gebruikelijk zal vinden.
25 juli 2025
Volledig btw-vrijgestelde ondernemers en ondernemers die de kleine ondernemersregeling (KOR) toepassen, hoeven in principe geen btw-aangifte te doen. In sommige gevallen zijn zij dit echter incidenteel wel verplicht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor een btw-vrijgestelde ondernemer of ondernemer die de KOR toepast als zij in een ander EU-land goederen kopen of diensten afnemen. Grens van € 10.000 per kalenderjaar Om te beginnen, is van belang of de ondernemer per kalenderjaar al dan niet voor € 10.000 of meer aan aankopen in een ander EU-land doet. Is dit niet het geval, dan hoeft u als Nederlandse afnemer hiervan geen btw-aangifte te doen. U mag dan geen Nederlands btw-identificatienummer verstrekken aan de leverancier en krijgt een factuur met buitenlandse btw. Wel btw-aangifte Koopt u voor € 10.000 of meer per kalenderjaar aan goederen in een ander EU-land, dan moet u hiervan wel btw-aangifte doen in Nederland. Dit moet u doen vanaf de aankoop waarmee u de grens van € 10.000 overschrijdt. U moet bij uw belastingkantoor verzoeken om een btw-aangifte. Btw-aangifte op verzoek U mag ook al vanaf de eerste aankoop in de EU btw-aangifte doen, maar moet hiertoe wel eerst een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Als dat verzoek wordt ingewilligd, verstrekt u aan uw leverancier(s) uw Nederlandse btw-identificatienummer en krijgt u een factuur zonder btw. Let op: Dit betekent echter niet dat u geen btw verschuldigd bent. De btw geeft u immers aan in uw btw-aangifte bij vraag 4b. U mag echter de btw niet bij vraag 5b terugvragen, omdat u een volledig btw-vrijgestelde prestatie verricht. In plaats van buitenlandse btw bent u dan dus Nederlandse btw verschuldigd. Accijnsgoederen en nieuwe auto’s Voor de inkoop van accijnsgoederen en nieuwe of bijna nieuwe auto’s in een ander EU-land moet u altijd btw-aangifte doen in Nederland. U betaalt dan ook de Nederlandse btw. Aparte regeling voor diensten Ook voor diensten geldt een aparte regeling. Diensten die verricht zijn door een ondernemer in een ander EU-land en die in Nederland met btw belast zijn, geeft u ook aan in Nederland. Van de buitenlandse dienstverrichter krijgt u een factuur zonder btw, waarop staat dat de btw naar u verlegd is. De diensten uit een ander EU-land geeft u aan vanaf de eerste euro. De drempel van € 10.000 geldt dus niet voor diensten. Let op: Het bovenstaande kan anders zijn als uw leverancier de kleine ondernemersregeling toepast of als het afstandsverkopen of margegoederen betreft. Een eerste indicatie of u incidenteel btw-aangifte moet doen, kunt u krijgen met de checklist op de website van de Belastingdienst. Neem voor meer informatie over uw eigen situatie contact op met onze adviseurs. Zij helpen u graag verder.