10. Bijlagen Special Lonen 2024

9 februari 2024

Tabel 1                     Schijventarief loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

  Schijf       Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf  Loonbelasting/premie volksverzekeringen

                                                                                                                        Jonger dan AOW-leeftijd

   1                € 036,97%

   2

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1945 of eerder

   1

 € 0

 19,07%

   2a

 € 40.021

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1946 of later

   1

 € 0

 19,07%

   2b

 € 38.098

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   

 


  Schijf

 Premiesoort

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 AOW-leeftijd en ouder

   1

 Premie AOW

 17,90%

 -

   Premie Anw

 0,10%

 0,10%

   Premie Wlz

 9,65%

 9,65%

 

   Loonbelasting

 9,32%

 9,32%

   Totaal schijf 1

 36,97%

 19,07%

   2a en 2b

 Loonbelasting

 36,97%

 36,97%

   3

 Loonbelasting

 49,50%

 49,50%

  Het tarief van de schijven is als volgt samengesteld:

 

 

 

 

 


 

Tabel 2a                   Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen

  Heffingskorting

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 3.362

  

  

voor loon tot en met              € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 3.362

  

6,630%

 voor loon van meer dan        € 24.812

maar niet meer dan               € 75.518

 

bereikt bij                               € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 968

 

 

-

€ 4.190

 

 

-

€ 374

 

 

€ 5.532

  

 

 

8,425%

-

 

 

31,433%

-

 

 

2,471%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 5.532

 6,51%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 39.957

 

bereikt bij                                € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 898

 -

 -

   


 

Tabel 2b                  Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen


  Heffingskorting

 AOW-leeftijd en ouder

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 1.735

  

  

voor loon tot en met               € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 1.735

  

3,420%

 

 voor loon van meer dan          € 24.812

maar niet meer dan                € 75.518

 

bereikt bij                                € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 501

 

 

-

€ 2.161

 

 

-

€ 192

 

 

€ 2.854

  

 

 

4,346%

-

 

 

16,214%

-

 

 

1,275%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 2.854

 3,358%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van             € 39.957

 

bereikt bij €                           € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 424

 -

 -

   Ouderenkorting

 € 2.010

 -

 voor loon tot en met             € 44.770

   Afbouw ouderenkorting

 

Maximale afbouw

 -

 

€ 2.010

 15,00%

 

-

 voor loon vanaf                    € 44.770

 

bereikt bij                              € 58.170

   Alleenstaande- ouderenkorting

 € 524

 -

 -

   


 


Tabel 3                     Minimumloon per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar en ouder

 100,00%

 € 13,27

   20 jaar

 80,00%

 € 10,62

   19 jaar

 60,00%

 € 7,96

   18 jaar

 50,00%

 € 6,64

   17 jaar

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar

 30,00%

 € 3,98

   

 

 

Tabel 4                     Minimumloon bbl’er per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar bbl

 100%

 € 13,27

   20 jaar bbl

 61,50%

 € 8,16

   19 jaar bbl

 52,50%

 € 6,97

   18 jaar bbl

 45,50%

 € 6,04

   17 jaar bbl

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar bbl

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar bbl

 30,00%

 € 3,98

   


 

Tabel 5                     Premies werknemersverzekeringen


  Soort premie

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Premie AWf laag

  2,64%

  2,64%

   Premie AWf hoog

  7,64%

  7,64%

    Gedifferentieerde premie Whk

 Zie mededeling of beschikking

 Zie mededeling of beschikking

   Gedifferentieerde premie Aof laag

  5,82%

  6,18%

   Gedifferentieerde premie Aof hoog

  7,11%

  7,54%

   Opslag Wko

  0,50%

  0,50%

   Ufo premie

  0,68%

  0,68%

   Grootte van de werkgever: afhankelijk van uw premieloonsom in 2022

  

   Gemiddeld premieloon werknemer

 € 36.200

 € 37.700

   Kleine werkgever: tot 25x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 905.000

 € 942.500

   Middelgrote werkgever: tot 100x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   Grote werkgever: 100x gemiddeld premieloon of hoger                                                                                 >

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   

 

 

Tabel 6                     Loontijdvakbedragen maximumpremieloon en maximumbijdrageloon

 


  Jaar

 Dag

 Week

 4 Weken

 Maand

 Kwartaal

 Jaar

   2023

 € 257,52

 € 1.287,61

 € 5.150,46

 € 5.579,66

 € 16.739,00

 € 66.956,00

   2024

 € 275,49

 € 1.377,46

 € 5.509,84

 € 5.969,00

 € 17.90700

 € 71.628,00

   

 

Tabel 7                     Percentages Zorgverzekeringswet

 

  Zorgverzekeringswet

 2023

 2024

   Werkgeversheffing Zvw

 6,68%

 6,57%

   Inhouding van bijdrage Zvw

 5,43%

 5,32%

   Zeevarenden (waaronder ook deelvissers)

 0,00%

 0,00%

   Maximumbijdrageloon voor Zorgverzekeringswet

 € 66.956

 € 71.628

   


 

Tabel 8                     Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk

 

   

 Schijfbedrag S&O-loon

 Percentage

   De afdrachtvermindering bedraagt in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 32%

   Voor starters bedraagt de (verhoogde) afdrachtvermindering in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 40%

   De afdrachtvermindering over het meerdere bedraagt in de 2e schijf

 meer dan € 350.000

 16%

   

 

Tabel 9                     RVU-drempelvrijstelling


   

 Jaar

 Bedrag

   RVU­drempelvrijstelling, maandbedrag, max. 36 maanden

 2021

 € 1.847

   In 2024 rekent u voor uitkeringstijdvakken voor ná 2024

ook met het bedrag van 2024. In de volgende jaren herrekent u het drempelvrijstellingsbedrag voor die jaren nadat het bedrag geïndexeerd is.

 2022

 € 1.847

   2023

 € 2.037

   2024

 € 2.182

   2025

 € 2.182

   

 

 

Tabel 10                   Vrijwilligersregeling

 


  Vrijwilligersregeling (geen loon)

 2023

 2024

   Normbedrag per jaar

 € 1.900

 € 2.100

   Normbedrag per maand

 € 190

 € 210

   Normbedrag per uur voor 21 jaar en ouder

 € 5

 € 5,50

   Normbedrag per uur bij jonger dan 21 jaar

 € 2,75

 € 3,25

 
 

 

Tabel 11                   Bijtelling ter beschikking gestelde auto

  Jaar

 Kortingspercentage

 Bijtelling na verrekening korting

 CAP

   2024

 6%

 16%

 € 30.000

   2025

 5%

 17%

 € 30.000

   2026

 0%

 22%

 n.v.t.

   

 

 

Tabel 12                   Normbedragen en percentages werkkostenregeling

  Onderwerp

  

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Vrije vergoeding per kilometer

 Gerichte vrijstelling

 € 0,21

 € 0,23

   Vrije vergoeding thuiswerken

 Gerichte vrijstelling

 € 2,15

 € 2,35

   Verhuiskostenvergoeding

 Gerichte vrijstelling

 € 7.750

 € 7.750

   Producten eigen bedrijf

 Gerichte vrijstelling

 € 500 / 20%

 € 500 / 20%

   Waarde van maaltijden

 Bijtelling per maaltijd

 € 3,55

 € 3,90

   Waarde van huisvesting/inwoning

 Bijtelling per dag

 € 6,10

 € 6,70

   Vrije ruimte: percentage van het totale loon loonbelasting/volksverzekeringen

§ tot en met een jaarloon van € 400.000

§ over het meerdere

  

 

3,00%

1,18%

  

 

1,92%

1,18%

   Bijtelling ziektekostenregeling

Maximale waarde voor vrije verstrekking

  

€ 27

  

€ 27

   Artiestenregeling: consumpties tijdens werktijd, onbelaste vergoeding per dag

  

 € 0,55

   


 

Tabel 13                   Lage inkomensvoordeel (LIV)


   

 Minimum

 Maximum

   Uurloongrens (gemiddeld uurloon)

 € 14,33

 € 14,91

   Aantal uren per jaar

 1.248

  

   Tegemoetkoming LIV

 € 0,49 per uur

 € 960,00 per jaar

   

 

 

Tabel 14                   Inkomensgrenzen 30%-regeling


  Inkomensgrens loonheffing voor 30%-regeling

 2023

 2024

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid

 € 41.954

 € 46.107

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid die nog geen 30 jaar is

 € 31.891

 € 35.048

   Aftopping salaris op WNT-norm

 -

 € 233.000

   

 

 

Tabel 15                   Transitievergoeding


  Jaar

 Bedrag

   2023

 € 89.000

   2024

 € 94.000

   

 

 

Tabel 16                   Overige normbedragen en percentages

 


  Normbedrag voor

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Minimumbedrag gebruikelijk loon voor aandeelhouders met aanmerkelijk belang

 € 51.000

 € 56.000

   Pseudo-eindheffingen bij vertrekvergoedingen hoger dan

 € 576.000

 € 672.000

   Machtiging lager percentage tabel bijzondere beloningen als afwijking met te betalen inkomstenbelasting minimaal bedraagt

 € 227 / 10%

 € 227/ 10 %

   

 

 

 

3 juni 2025
Een kantoor dat werkt: hoe MatchBouw het pand van WEA Naaldwijk transformeerde
16 mei 2025
1. Toelatingsstelsel uitzendbureaus per 1 januari 2027 De Tweede Kamer heeft ingestemd met een toelatingsstelsel voor uitzendbureaus vanaf (beoogd) 2027. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Een Toelatende Instantie (TI) van het Ministerie van SZW bepaalt straks wie toegelaten wordt. Voor toelating is nodig: een VOG, een waarborgsom van € 100.000 (€ 50.000 voor starters) en aantoonbaar voldoen aan relevante wetgeving. Bedrijven die vanaf 1 januari 2027 onder het overgangsrecht vallen, mogen personeel blijven uitlenen zolang de TI de aanvraag voor een vergunning nog niet heeft beoordeeld. Voor toepassing van het overgangsrecht moeten zij zich tussen 1 november 2026 en 1 januari 2027 melden bij de TI en daarna vóór 1 juli 2027 een toelatingsaanvraag doen. Vanaf 2028 beboet de Arbeidsinspectie uitleners én inleners die zich niet aan het nieuwe toelatingsstelsel houden. 2. Fiscale regeling aandelenopties bij start-ups en scale-ups Het kabinet is van plan om met ingang van 2027 een belastingkorting in de loonbelasting te introduceren voor voordelen uit aandelenopties voor werknemers van start-ups en scale-ups. De belastingkorting wordt vormgegeven door de grondslag van de voordelen uit aandelenopties te beperken tot 65%, zodat over een lager voordeel belasting wordt geheven. Het voorstel is om ook het moment van belastingheffing uit te stellen naar uiterlijk het moment waarop de aandelen – die verkregen zijn na uitoefening van de aandelenopties – worden verkocht. Op die manier hoeft er nog geen belasting betaald te worden als er nog geen geld beschikbaar is. Doel van de fiscale regeling is om de toegang tot talentvolle werknemers voor start-ups en scale-ups te verbeteren. De regeling wordt op dit moment nog uitgewerkt en is dus nog niet definitief. 3. Samenwerkingsverband dga met eigen bv fiscaal aangepakt Een dga kan als IB-ondernemer een samenwerkingsverband aangaan met de eigen bv, bijvoorbeeld in de vorm van een vof, cv of maatschap tussen de dga en de bv. De bv brengt in het samenwerkingsverband dan de onderneming in en/of het gebruik/genot van bepaalde activa. De dga brengt zijn arbeid in. Het kabinet bekijkt momenteel hoe ze deze in hun ogen ongewenste belastingconstructie kunnen aanpakken. Daarbij wordt gedacht aan het niet kunnen toepassen van de fiscale ondernemersfaciliteiten in de IB in dit soort situaties. 4. Hogere korting mrb emissievrije auto’s Eigenaren van elektrische auto’s en andere auto’s zonder CO 2 -uitstoot krijgen in 2025 een tariefskorting van 75% op de mrb. In plaats van 100% betalen zij dus 25%. Voor de jaren 2026 tot en met 2028 was een tariefskorting afgesproken van 25%. In de Voorjaarsnota 2025 is deze tariefskorting verhoogd naar 30%. In plaats van 100% wordt dan dus niet 75% maar 70% verschuldigd. Voor het jaar 2029 blijft de tariefskorting wel gehandhaafd op 25%. Vanaf het jaar 2030 geldt geen tariefskorting meer. De verhoging van de tariefskorting wordt opgenomen in het op Prinsjesdag 2025 aangeboden Belastingplanpakket 2026 en is dus nog niet definitief. 5. Introductie vereenvoudigde inlenersaansprakelijkstelling Het kabinet wil dat de Belastingdienst eenvoudiger een inlener en doorlener aansprakelijk kan stellen door de introductie van twee bewijsvermoedens. Zo wil het kabinet het mogelijk maken dat de Belastingdienst de inlener en doorlener aansprakelijk kan stellen voor maximaal 35% van de factuursom, zonder verder onderzoek te doen naar de daadwerkelijke omvang van de aansprakelijkheidsschuld. Het tweede bewijsvermoeden dat geïntroduceerd wordt, is dat een onderneming die ingeschreven is in het openbaar register als toegelaten uitzendonderneming, een uitlener is. Voor beide bewijsvermoedens komt voor de inlener en doorlener wel een tegenbewijsmogelijkheid. Het voorstel voor de bewijsvermoedens moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen. Inwerkingtreding vindt plaats gelijktijdig met het toelatingsstelsel voor uitzendbureaus (beoogd 2027). 6. Versoepeling pseudo-eindheffing RVU verlengd tot en met 2028 Als een werkgever een uitkering doet, zodat een oudere werknemer eerder kan stoppen met werken, kan de werkgever hierover een pseudo-eindheffing verschuldigd zijn van 52%. Vanaf 2021 is deze pseudo-eindheffing niet verschuldigd als een werknemer maximaal drie jaar voor de AOW-leeftijd een bedrag krijgt dat niet hoger is dan de drempelvrijstelling (bedrag in 2025 € 2.273 bruto per maand). Deze versoepeling zou eind 2025 stoppen, maar wordt verlengd tot en met 2028. Daarnaast wordt de drempelvrijstelling verhoogd. Er is ook budget gereserveerd voor een mogelijke verlenging van de regeling vanaf 2029. Om dit allemaal te dekken, wordt de pseudo-eindheffing vanaf 2026 in stappen verhoogd, tot deze in 2028 65% bedraagt. De verlenging en verhogingen worden opgenomen in het Belastingplanpakket 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. De precieze details worden dan ook bekend.
16 mei 2025
De Hoge Raad heeft bepaald dat schoonmakers die via het inmiddels failliete onlineplatform Helpling hun diensten aanboden, kwalificeerden als uitzendkracht. Er was geen sprake van een reguliere arbeidsovereenkomst met Helpling of de particuliere huishoudens. Feiten Helpling was een onlineplatform voor schoonmaakwerkzaamheden. De FNV had samen met een schoonmaker die via Helpling diensten aanbood, een procedure aangespannen tegen Helpling. In deze procedure werd de rechter verzocht te bepalen dat sprake was van een reguliere arbeidsovereenkomst tussen Helpling en de schoonmakers. Mocht de rechter daar niet in meegaan, dan werd verzocht te bepalen dat sprake was van een uitzendovereenkomst tussen Helpling en de schoonmakers. Helpling daarentegen was van mening dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst tussen de huishoudens en de schoonmakers. Hoe werkte het platform? Een schoonmaker kon zich via de website van Helpling aanmelden voor schoonmaakwerkzaamheden. De schoonmaker kon daarbij zelf aangeven tegen welk uurtarief hij wilde werken. Helpling liet vervolgens aan huishoudens die op zoek waren naar een schoonmaker via het platform zien welke schoonmakers beschikbaar waren. Het huishouden deed vervolgens een boekingsverzoek, waarna bij acceptatie hiervan door de schoonmaker de boeking feitelijk tot stand kwam. Helpling verzorgde via een speciale betaaldienst de betalingen aan de schoonmakers en rekende een provisie van minimaal 23% en maximaal 32%. Er golden voor de huishoudens en voor de schoonmakers verschillende door Helpling opgestelde algemene voorwaarden, waarmee ze akkoord moesten gaan. Oordeel gerechtshof Eerder oordeelde het gerechtshof al dat er tussen Helpling en de schoonmakers een uitzendovereenkomst bestond, en er geen sprake was van een reguliere arbeidsovereenkomst. De huishoudens waren daarbij de inleners. Tegen deze uitspraak stelden zowel Helpling als de FNV beroep in cassatie in bij de Hoge Raad, omdat ze het niet eens waren met de kwalificatie uitzendovereenkomst. Oordeel Hoge Raad De Hoge Raad heeft – in afwijking van het advies van de advocaat-generaal – geoordeeld dat er inderdaad sprake was van een uitzendovereenkomst tussen Helpling en de schoonmakers. De advocaat-generaal oordeelde nog dat tussen Helpling en de schoonmakers een reguliere arbeidsovereenkomst bestond, omdat particuliere huishoudens niet zouden kunnen optreden als inlener. De Hoge Raad is het daar niet mee eens. Noch uit de wetsgeschiedenis, noch uit het stelsel van de wet volgt dat de terbeschikkingstelling van een uitzendkracht uitsluitend kan plaatsvinden in het kader van het beroep of bedrijf van de inlener. Er is verder voldaan aan de criteria van een uitzendovereenkomst, namelijk dat de huishoudens als inlenende partij het toezicht en de leiding uitoefenden en dat Helpling de formele gezagsrelatie had en de betalingen beheerde. Dit laatste maakt dat er ook geen sprake was van een reguliere arbeidsovereenkomst tussen de schoonmakers en de huishoudens.
Meer posts