10. Bijlagen Special Lonen 2024

9 februari 2024

Tabel 1                     Schijventarief loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

  Schijf       Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf  Loonbelasting/premie volksverzekeringen

                                                                                                                        Jonger dan AOW-leeftijd

   1                € 036,97%

   2

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1945 of eerder

   1

 € 0

 19,07%

   2a

 € 40.021

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1946 of later

   1

 € 0

 19,07%

   2b

 € 38.098

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   

 


  Schijf

 Premiesoort

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 AOW-leeftijd en ouder

   1

 Premie AOW

 17,90%

 -

   Premie Anw

 0,10%

 0,10%

   Premie Wlz

 9,65%

 9,65%

 

   Loonbelasting

 9,32%

 9,32%

   Totaal schijf 1

 36,97%

 19,07%

   2a en 2b

 Loonbelasting

 36,97%

 36,97%

   3

 Loonbelasting

 49,50%

 49,50%

  Het tarief van de schijven is als volgt samengesteld:

 

 

 

 

 


 

Tabel 2a                   Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen

  Heffingskorting

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 3.362

  

  

voor loon tot en met              € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 3.362

  

6,630%

 voor loon van meer dan        € 24.812

maar niet meer dan               € 75.518

 

bereikt bij                               € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 968

 

 

-

€ 4.190

 

 

-

€ 374

 

 

€ 5.532

  

 

 

8,425%

-

 

 

31,433%

-

 

 

2,471%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 5.532

 6,51%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 39.957

 

bereikt bij                                € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 898

 -

 -

   


 

Tabel 2b                  Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen


  Heffingskorting

 AOW-leeftijd en ouder

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 1.735

  

  

voor loon tot en met               € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 1.735

  

3,420%

 

 voor loon van meer dan          € 24.812

maar niet meer dan                € 75.518

 

bereikt bij                                € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 501

 

 

-

€ 2.161

 

 

-

€ 192

 

 

€ 2.854

  

 

 

4,346%

-

 

 

16,214%

-

 

 

1,275%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 2.854

 3,358%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van             € 39.957

 

bereikt bij €                           € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 424

 -

 -

   Ouderenkorting

 € 2.010

 -

 voor loon tot en met             € 44.770

   Afbouw ouderenkorting

 

Maximale afbouw

 -

 

€ 2.010

 15,00%

 

-

 voor loon vanaf                    € 44.770

 

bereikt bij                              € 58.170

   Alleenstaande- ouderenkorting

 € 524

 -

 -

   


 


Tabel 3                     Minimumloon per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar en ouder

 100,00%

 € 13,27

   20 jaar

 80,00%

 € 10,62

   19 jaar

 60,00%

 € 7,96

   18 jaar

 50,00%

 € 6,64

   17 jaar

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar

 30,00%

 € 3,98

   

 

 

Tabel 4                     Minimumloon bbl’er per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar bbl

 100%

 € 13,27

   20 jaar bbl

 61,50%

 € 8,16

   19 jaar bbl

 52,50%

 € 6,97

   18 jaar bbl

 45,50%

 € 6,04

   17 jaar bbl

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar bbl

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar bbl

 30,00%

 € 3,98

   


 

Tabel 5                     Premies werknemersverzekeringen


  Soort premie

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Premie AWf laag

  2,64%

  2,64%

   Premie AWf hoog

  7,64%

  7,64%

    Gedifferentieerde premie Whk

 Zie mededeling of beschikking

 Zie mededeling of beschikking

   Gedifferentieerde premie Aof laag

  5,82%

  6,18%

   Gedifferentieerde premie Aof hoog

  7,11%

  7,54%

   Opslag Wko

  0,50%

  0,50%

   Ufo premie

  0,68%

  0,68%

   Grootte van de werkgever: afhankelijk van uw premieloonsom in 2022

  

   Gemiddeld premieloon werknemer

 € 36.200

 € 37.700

   Kleine werkgever: tot 25x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 905.000

 € 942.500

   Middelgrote werkgever: tot 100x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   Grote werkgever: 100x gemiddeld premieloon of hoger                                                                                 >

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   

 

 

Tabel 6                     Loontijdvakbedragen maximumpremieloon en maximumbijdrageloon

 


  Jaar

 Dag

 Week

 4 Weken

 Maand

 Kwartaal

 Jaar

   2023

 € 257,52

 € 1.287,61

 € 5.150,46

 € 5.579,66

 € 16.739,00

 € 66.956,00

   2024

 € 275,49

 € 1.377,46

 € 5.509,84

 € 5.969,00

 € 17.90700

 € 71.628,00

   

 

Tabel 7                     Percentages Zorgverzekeringswet

 

  Zorgverzekeringswet

 2023

 2024

   Werkgeversheffing Zvw

 6,68%

 6,57%

   Inhouding van bijdrage Zvw

 5,43%

 5,32%

   Zeevarenden (waaronder ook deelvissers)

 0,00%

 0,00%

   Maximumbijdrageloon voor Zorgverzekeringswet

 € 66.956

 € 71.628

   


 

Tabel 8                     Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk

 

   

 Schijfbedrag S&O-loon

 Percentage

   De afdrachtvermindering bedraagt in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 32%

   Voor starters bedraagt de (verhoogde) afdrachtvermindering in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 40%

   De afdrachtvermindering over het meerdere bedraagt in de 2e schijf

 meer dan € 350.000

 16%

   

 

Tabel 9                     RVU-drempelvrijstelling


   

 Jaar

 Bedrag

   RVU­drempelvrijstelling, maandbedrag, max. 36 maanden

 2021

 € 1.847

   In 2024 rekent u voor uitkeringstijdvakken voor ná 2024

ook met het bedrag van 2024. In de volgende jaren herrekent u het drempelvrijstellingsbedrag voor die jaren nadat het bedrag geïndexeerd is.

 2022

 € 1.847

   2023

 € 2.037

   2024

 € 2.182

   2025

 € 2.182

   

 

 

Tabel 10                   Vrijwilligersregeling

 


  Vrijwilligersregeling (geen loon)

 2023

 2024

   Normbedrag per jaar

 € 1.900

 € 2.100

   Normbedrag per maand

 € 190

 € 210

   Normbedrag per uur voor 21 jaar en ouder

 € 5

 € 5,50

   Normbedrag per uur bij jonger dan 21 jaar

 € 2,75

 € 3,25

 
 

 

Tabel 11                   Bijtelling ter beschikking gestelde auto

  Jaar

 Kortingspercentage

 Bijtelling na verrekening korting

 CAP

   2024

 6%

 16%

 € 30.000

   2025

 5%

 17%

 € 30.000

   2026

 0%

 22%

 n.v.t.

   

 

 

Tabel 12                   Normbedragen en percentages werkkostenregeling

  Onderwerp

  

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Vrije vergoeding per kilometer

 Gerichte vrijstelling

 € 0,21

 € 0,23

   Vrije vergoeding thuiswerken

 Gerichte vrijstelling

 € 2,15

 € 2,35

   Verhuiskostenvergoeding

 Gerichte vrijstelling

 € 7.750

 € 7.750

   Producten eigen bedrijf

 Gerichte vrijstelling

 € 500 / 20%

 € 500 / 20%

   Waarde van maaltijden

 Bijtelling per maaltijd

 € 3,55

 € 3,90

   Waarde van huisvesting/inwoning

 Bijtelling per dag

 € 6,10

 € 6,70

   Vrije ruimte: percentage van het totale loon loonbelasting/volksverzekeringen

§ tot en met een jaarloon van € 400.000

§ over het meerdere

  

 

3,00%

1,18%

  

 

1,92%

1,18%

   Bijtelling ziektekostenregeling

Maximale waarde voor vrije verstrekking

  

€ 27

  

€ 27

   Artiestenregeling: consumpties tijdens werktijd, onbelaste vergoeding per dag

  

 € 0,55

   


 

Tabel 13                   Lage inkomensvoordeel (LIV)


   

 Minimum

 Maximum

   Uurloongrens (gemiddeld uurloon)

 € 14,33

 € 14,91

   Aantal uren per jaar

 1.248

  

   Tegemoetkoming LIV

 € 0,49 per uur

 € 960,00 per jaar

   

 

 

Tabel 14                   Inkomensgrenzen 30%-regeling


  Inkomensgrens loonheffing voor 30%-regeling

 2023

 2024

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid

 € 41.954

 € 46.107

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid die nog geen 30 jaar is

 € 31.891

 € 35.048

   Aftopping salaris op WNT-norm

 -

 € 233.000

   

 

 

Tabel 15                   Transitievergoeding


  Jaar

 Bedrag

   2023

 € 89.000

   2024

 € 94.000

   

 

 

Tabel 16                   Overige normbedragen en percentages

 


  Normbedrag voor

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Minimumbedrag gebruikelijk loon voor aandeelhouders met aanmerkelijk belang

 € 51.000

 € 56.000

   Pseudo-eindheffingen bij vertrekvergoedingen hoger dan

 € 576.000

 € 672.000

   Machtiging lager percentage tabel bijzondere beloningen als afwijking met te betalen inkomstenbelasting minimaal bedraagt

 € 227 / 10%

 € 227/ 10 %

   

 

 

 

Rick met collega's van WEA Naaldwijk
30 april 2025
Rick Duijndam is een ervaren accountant met een passie voor het MKB, maar hoe hij bij WEA Accountants & Adviseurs Naaldwijk terechtkwam, is een verhaal op zich.
15 april 2025
1. Vanaf 10 maart nieuwe SLIM-scholingssubsidie Werkgevers kunnen vanaf 10 maart tot en met 30 juni 2025 en vanaf 1 juli tot en met 10 november 2025 de nieuwe SLIM-scholingssubsidie aanvragen voor huidige en nieuwe werknemers via het subsidieportaal Uitvoering Van Beleid . Ook geregistreerde gastouderbureaus kunnen subsidie aanvragen voor nieuwe of huidige gastouders. De subsidie is bedoeld voor de volgende sectoren: hoveniers en groenvoorziening, kinderopvang, techniek, bouw en energie en zorg en welzijn. De scholing moet onderdeel uitmaken van een functie of specialisatie uit een van de (momenteel) twaalf zogenaamde Ontwikkelpaden die gepubliceerd zijn op Rijksoverheid.nl . De hoogte van de subsidie is te vinden in de gepubliceerde Ontwikkelpaden en is afhankelijk van het NLQF-niveau. Bij niveau 1, 2 of 3 bedraagt de subsidie 90% van de kosten voor scholing, bij niveau 4 40%. Meer informatie over de subsidie, de voorwaarden en het aanvragen ervan vindt u op de website Uitvoering Van Beleid van SZW . 2. Btw-suppletie 2024 vóór 1 april 2025 In 2024 te weinig aangegeven en afgedragen btw bent u verplicht te corrigeren met een btw-suppletie. Als deze btw-suppletie vóór 1 april 2025 bij de Belastingdienst binnen is, berekent de Belastingdienst geen belastingrente (in 2025 6,5%!). Is de btw-suppletie 2024 niet vóór 1 april 2025 bij de Belastingdienst binnen, dan berekent de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 6,5% belastingrente. Is het te suppleren btw-bedrag € 1.000 of minder, dan verwerkt u dit in uw eerstvolgende btw-aangifte en dient u geen btw-suppletie in. Om een vergrijpboete te voorkomen, kan indienen van de btw-suppletie al op een eerder moment nodig zijn. Vanaf 2025 moet u daarvoor namelijk binnen acht weken nadat u constateert dat u een btw-suppletie moet doen, deze ook indienen. Verder geldt dat u de btw-suppletie moet indienen voordat u weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de Belastingdienst al bekend was of zou worden met de te weinig aangegeven of afgedragen btw. 3. Controleer de voorlopige berekening Wtl 2024 Had u in 2024 recht op een loonkostenvoordeel (LKV) of het lage inkomensvoordeel (LIV), dan wordt dit in 2025 uitbetaald. Uiterlijk 15 maart 2025 ontving u van het UWV een voorlopige berekening Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) 2024. U kunt daarop zien voor welke werknemer(s) u volgens het UWV recht heeft op LIV en LKV 2024 en voor welke bedragen. Controleer deze goed (of laat dit doen door een van onze adviseurs). Kloppen bijvoorbeeld de verloonde uren van de werknemers? Een fout in de voorlopige berekening LIV en/of LKV als gevolg van een fout in uw aangifte loonheffingen moet vóór 1 mei 2025 gecorrigeerd worden met een correctiebericht. Klopt de berekening niet, maar zijn uw aangiften loonheffingen juist, dan moet telefonisch contact worden opgenomen met het UWV. Als u ten onrechte nog geen voorlopige berekening Wtl 2024 heeft ontvangen, neem dan telefonisch contact op met het UWV. 4. Fouten in vooraf ingevulde aangifte IB 2022 en 2023 De Belastingdienst meldt dat in de vooraf ingevulde aangifte (VIA) inkomstenbelasting (IB) 2022 en 2023 onjuiste wisselkoersen gebruikt kunnen zijn. Hierdoor zijn mogelijk een verkeerde verrekenbare buitenlandse bronbelasting of verkeerde saldi van buitenlandse bank-, spaar- en beleggingsrekeningen in uw aangifte IB 2022 en/of 2023 verwerkt. Heeft u een (belasting)voordeel van het gebruik van de onjuiste wisselkoersen, dan hoeft u niet in actie te komen en mag u dit van de Belastingdienst houden. U hoeft ook niet in actie te komen als een nieuwe aangifte IB zou leiden tot een teruggaaf van maximaal € 15. De Belastingdienst gaat aan alle 41.840 burgers die dit betreft automatisch een bedrag van € 15 overmaken. Behoort u tot de 899 burgers bij wie het nadeel groter is dan € 15, dan ontving of ontvangt u van de Belastingdienst een brief. In de brief staat het bedrag dat in de VIA was opgenomen én het juiste bedrag. U kunt dan (laten) controleren of een nieuwe aangifte IB nodig is en deze, zo nodig, (laten) indienen. 5. Afbouw inhouding huisvesting op minimumloon Werkgevers mogen nu nog voor de kosten van huisvesting van een werknemer maximaal 25% van het minimumloon inhouden op het wettelijke minimumloon van die werknemer. Het kabinet wil dit percentage vanaf 2026 jaarlijks met 5% verlagen. In 2026 mag een werkgever dan nog maximaal 20% van het minimumloon inhouden, in 2027 maximaal 15%, in 2028 maximaal 10% en in 2029 maximaal 5%. Vanaf 2030 is het verboden om kosten van huisvesting in te houden op het minimumloon. Het wordt niet verboden om de huisvesting voor een werknemer te verzorgen, maar alleen om de kosten in te houden op het minimumloon. Werkgevers kunnen straks hun werknemers bijvoorbeeld wel een huurcontract bieden, waarbij de werknemer zelf de betaling doet. Het afbouwen en afschaffen van de regeling is onderdeel van maatregelen om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren. 6. Uitzendbureaus straks verantwoordelijk voor goede registratie arbeidsmigranten Arbeidsmigranten die langer dan vier maanden in Nederland willen blijven, moeten zich binnen vijf dagen na aankomst als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) in de gemeente waar ze gaan wonen. Bij een korter verblijf kunnen zij zich inschrijven bij een Registratie Niet Ingezetenen (RNI-)loket. Op dit moment zijn alleen de arbeidsmigranten zelf verantwoordelijk voor hun inschrijving, met als gevolg dat veel arbeidsmigranten niet correct staan ingeschreven. Als het aan de minister van SZW ligt, worden ook uitzendbureaus straks verantwoordelijk voor een goede inschrijving. De verantwoordelijkheid van de werkgever gaat bestaan uit onder meer ondersteuning bij inschrijving in de BRP bij aanvang van het dienstverband en nagaan of de arbeidsmigrant daadwerkelijk staat ingeschreven.
15 april 2025
In de media klinken geluiden dat werkgevers al jarenlang te veel Aof-premie zouden betalen. Wat speelt hier? Aof-premie Als werkgever betaalt u Aof-premie, een premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds, aan de Belastingdienst. Het UWV financiert uit dit arbeidsongeschiktheidsfonds een aantal werknemersverzekeringen, zoals de WAO en ZW-uitkeringen. Premie te hoog? In de media klinken geluiden dat werkgevers al jarenlang te veel Aof-premie betalen. Het arbeidsongeschiktheidsfonds zou gebaseerd zijn op een omslagstelsel. Een omslagstelsel houdt in dat de hoogte van de premie afhankelijk is van de verwachte uitgaven die uit het fonds gedaan moeten worden. Er zouden dan eigenlijk geen structurele overschotten in het fonds aanwezig mogen zijn, maar geschat wordt dat het arbeidsongeschiktheidsfonds eind 2025 een vermogen heeft van € 40 miljard. Initiatief Er is een initiatief gestart om in een collectieve actie de mogelijk te veel betaalde Aof-premie terug te vorderen van de Belastingdienst. De initiatiefnemers stellen dat ruim 20% van de betaalde Aof-premie onterecht is. Tegengeluiden Zowel het UWV als het Ministerie van SZW geeft aan dat de Aof-premie niet te hoog is. Uit berichtgeving van De Telegraaf volgt dat het UWV stelt dat geen sprake is van een omslagstelsel, maar dat de Staat eind jaren negentig van de vorige eeuw al is overgegaan naar een ander stelsel. Een hoogleraar Fiscale Economie twijfelt of dit zo is, aldus De Telegraaf. De Telegraaf meldt ook dat het Ministerie van SZW aangeeft dat het arbeidsongeschiktheidsfonds ook gebruikt mag worden om andere gaten te vullen. Zo is de premie bijvoorbeeld in 2025 ook omhooggegaan om de geschrapte btw-verhoging op cultuur te dekken. Wat nu? Vraag is nu of het verstandig is om aan te sluiten bij dit initiatief. Dit is een afweging die u zelf moet maken. Als u daarover twijfelt, neem dan contact met onze adviseurs op, zodat u daarna een weloverwogen beslissing kunt nemen. Let op! Weet wel dat de initiatiefnemers een bijdrage vragen voor het aansluiten bij hun initiatief. Het is dus niet kosteloos en de kans op succes is uiteraard niet gegarandeerd. Wilt u dat onze adviseurs een procedure starten, dan kan dat uiteraard ook, maar ook daar zijn kosten aan verbonden.
Meer posts