10. Bijlagen Special Lonen 2024

9 februari 2024

Tabel 1                     Schijventarief loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

  Schijf       Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf  Loonbelasting/premie volksverzekeringen

                                                                                                                        Jonger dan AOW-leeftijd

   1                € 036,97%

   2

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1945 of eerder

   1

 € 0

 19,07%

   2a

 € 40.021

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   


  Schijf

 Voor loon per jaar, vanaf bedrag tot de volgende schijf

 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

   AOW-leeftijd en ouder,

geboren in 1946 of later

   1

 € 0

 19,07%

   2b

 € 38.098

 36,97%

   3

 € 75.518

 49,50%

   

 


  Schijf

 Premiesoort

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 AOW-leeftijd en ouder

   1

 Premie AOW

 17,90%

 -

   Premie Anw

 0,10%

 0,10%

   Premie Wlz

 9,65%

 9,65%

 

   Loonbelasting

 9,32%

 9,32%

   Totaal schijf 1

 36,97%

 19,07%

   2a en 2b

 Loonbelasting

 36,97%

 36,97%

   3

 Loonbelasting

 49,50%

 49,50%

  Het tarief van de schijven is als volgt samengesteld:

 

 

 

 

 


 

Tabel 2a                   Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen

  Heffingskorting

 Jonger dan de AOW-leeftijd

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 3.362

  

  

voor loon tot en met              € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 3.362

  

6,630%

 voor loon van meer dan        € 24.812

maar niet meer dan               € 75.518

 

bereikt bij                               € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 968

 

 

-

€ 4.190

 

 

-

€ 374

 

 

€ 5.532

  

 

 

8,425%

-

 

 

31,433%

-

 

 

2,471%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 5.532

 6,51%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 39.957

 

bereikt bij                                € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 898

 -

 -

   


 

Tabel 2b                  Heffingskortingen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen


  Heffingskorting

 AOW-leeftijd en ouder

 Bijzonderheid

   Bedrag

 Percentage

   Algemene heffingskorting

  

€ 1.735

  

  

voor loon tot en met               € 24.812

   Afbouw algemene heffingskorting

 

Maximale afbouw

 

  

 

 

€ 1.735

  

3,420%

 

 voor loon van meer dan          € 24.812

maar niet meer dan                € 75.518

 

bereikt bij                                € 75.518

   

Arbeidskorting

 

1e opbouwpercentage

1e opbouw maximaal

 

 

2e opbouwpercentage

2e opbouw maximaal

 

 

3e opbouwpercentage

3e opbouw maximaal

 

Totale arbeidskorting

Maximaal

  

 

 

-

€ 501

 

 

-

€ 2.161

 

 

-

€ 192

 

 

€ 2.854

  

 

 

4,346%

-

 

 

16,214%

-

 

 

1,275%

-

 

 

-

  

 

voor loon uit tegenwoordige

dienstbetrekking tot en met    € 11.490

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van              € 11.490

tot en met                               € 24.820

 

 

voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking vanaf           € 24.820

 

 

bereikt bij                             € 39.957

   Afbouw arbeidskorting

 

 

Maximale afbouw

  

 

 

€ 2.854

 3,358%

 voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking van             € 39.957

 

bereikt bij €                           € 124.934

   Jonggehandicapten-korting

 € 424

 -

 -

   Ouderenkorting

 € 2.010

 -

 voor loon tot en met             € 44.770

   Afbouw ouderenkorting

 

Maximale afbouw

 -

 

€ 2.010

 15,00%

 

-

 voor loon vanaf                    € 44.770

 

bereikt bij                              € 58.170

   Alleenstaande- ouderenkorting

 € 524

 -

 -

   


 


Tabel 3                     Minimumloon per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar en ouder

 100,00%

 € 13,27

   20 jaar

 80,00%

 € 10,62

   19 jaar

 60,00%

 € 7,96

   18 jaar

 50,00%

 € 6,64

   17 jaar

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar

 30,00%

 € 3,98

   

 

 

Tabel 4                     Minimumloon bbl’er per 1 januari 2024 (aanpassing per 1 januari en 1 juli)

  Leeftijd

 Percentage

 Per uur

   21 jaar bbl

 100%

 € 13,27

   20 jaar bbl

 61,50%

 € 8,16

   19 jaar bbl

 52,50%

 € 6,97

   18 jaar bbl

 45,50%

 € 6,04

   17 jaar bbl

 39,50%

 € 5,24

   16 jaar bbl

 34,50%

 € 4,58

   15 jaar bbl

 30,00%

 € 3,98

   


 

Tabel 5                     Premies werknemersverzekeringen


  Soort premie

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Premie AWf laag

  2,64%

  2,64%

   Premie AWf hoog

  7,64%

  7,64%

    Gedifferentieerde premie Whk

 Zie mededeling of beschikking

 Zie mededeling of beschikking

   Gedifferentieerde premie Aof laag

  5,82%

  6,18%

   Gedifferentieerde premie Aof hoog

  7,11%

  7,54%

   Opslag Wko

  0,50%

  0,50%

   Ufo premie

  0,68%

  0,68%

   Grootte van de werkgever: afhankelijk van uw premieloonsom in 2022

  

   Gemiddeld premieloon werknemer

 € 36.200

 € 37.700

   Kleine werkgever: tot 25x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 905.000

 € 942.500

   Middelgrote werkgever: tot 100x gemiddeld premieloon                                                                                 ≤

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   Grote werkgever: 100x gemiddeld premieloon of hoger                                                                                 >

 € 3.620.000

 € 3.770.000

   

 

 

Tabel 6                     Loontijdvakbedragen maximumpremieloon en maximumbijdrageloon

 


  Jaar

 Dag

 Week

 4 Weken

 Maand

 Kwartaal

 Jaar

   2023

 € 257,52

 € 1.287,61

 € 5.150,46

 € 5.579,66

 € 16.739,00

 € 66.956,00

   2024

 € 275,49

 € 1.377,46

 € 5.509,84

 € 5.969,00

 € 17.90700

 € 71.628,00

   

 

Tabel 7                     Percentages Zorgverzekeringswet

 

  Zorgverzekeringswet

 2023

 2024

   Werkgeversheffing Zvw

 6,68%

 6,57%

   Inhouding van bijdrage Zvw

 5,43%

 5,32%

   Zeevarenden (waaronder ook deelvissers)

 0,00%

 0,00%

   Maximumbijdrageloon voor Zorgverzekeringswet

 € 66.956

 € 71.628

   


 

Tabel 8                     Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk

 

   

 Schijfbedrag S&O-loon

 Percentage

   De afdrachtvermindering bedraagt in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 32%

   Voor starters bedraagt de (verhoogde) afdrachtvermindering in de 1e schijf

 tot en met € 350.000

 40%

   De afdrachtvermindering over het meerdere bedraagt in de 2e schijf

 meer dan € 350.000

 16%

   

 

Tabel 9                     RVU-drempelvrijstelling


   

 Jaar

 Bedrag

   RVU­drempelvrijstelling, maandbedrag, max. 36 maanden

 2021

 € 1.847

   In 2024 rekent u voor uitkeringstijdvakken voor ná 2024

ook met het bedrag van 2024. In de volgende jaren herrekent u het drempelvrijstellingsbedrag voor die jaren nadat het bedrag geïndexeerd is.

 2022

 € 1.847

   2023

 € 2.037

   2024

 € 2.182

   2025

 € 2.182

   

 

 

Tabel 10                   Vrijwilligersregeling

 


  Vrijwilligersregeling (geen loon)

 2023

 2024

   Normbedrag per jaar

 € 1.900

 € 2.100

   Normbedrag per maand

 € 190

 € 210

   Normbedrag per uur voor 21 jaar en ouder

 € 5

 € 5,50

   Normbedrag per uur bij jonger dan 21 jaar

 € 2,75

 € 3,25

 
 

 

Tabel 11                   Bijtelling ter beschikking gestelde auto

  Jaar

 Kortingspercentage

 Bijtelling na verrekening korting

 CAP

   2024

 6%

 16%

 € 30.000

   2025

 5%

 17%

 € 30.000

   2026

 0%

 22%

 n.v.t.

   

 

 

Tabel 12                   Normbedragen en percentages werkkostenregeling

  Onderwerp

  

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Vrije vergoeding per kilometer

 Gerichte vrijstelling

 € 0,21

 € 0,23

   Vrije vergoeding thuiswerken

 Gerichte vrijstelling

 € 2,15

 € 2,35

   Verhuiskostenvergoeding

 Gerichte vrijstelling

 € 7.750

 € 7.750

   Producten eigen bedrijf

 Gerichte vrijstelling

 € 500 / 20%

 € 500 / 20%

   Waarde van maaltijden

 Bijtelling per maaltijd

 € 3,55

 € 3,90

   Waarde van huisvesting/inwoning

 Bijtelling per dag

 € 6,10

 € 6,70

   Vrije ruimte: percentage van het totale loon loonbelasting/volksverzekeringen

§ tot en met een jaarloon van € 400.000

§ over het meerdere

  

 

3,00%

1,18%

  

 

1,92%

1,18%

   Bijtelling ziektekostenregeling

Maximale waarde voor vrije verstrekking

  

€ 27

  

€ 27

   Artiestenregeling: consumpties tijdens werktijd, onbelaste vergoeding per dag

  

 € 0,55

   


 

Tabel 13                   Lage inkomensvoordeel (LIV)


   

 Minimum

 Maximum

   Uurloongrens (gemiddeld uurloon)

 € 14,33

 € 14,91

   Aantal uren per jaar

 1.248

  

   Tegemoetkoming LIV

 € 0,49 per uur

 € 960,00 per jaar

   

 

 

Tabel 14                   Inkomensgrenzen 30%-regeling


  Inkomensgrens loonheffing voor 30%-regeling

 2023

 2024

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid

 € 41.954

 € 46.107

   Loon werknemer met specifieke deskundigheid die nog geen 30 jaar is

 € 31.891

 € 35.048

   Aftopping salaris op WNT-norm

 -

 € 233.000

   

 

 

Tabel 15                   Transitievergoeding


  Jaar

 Bedrag

   2023

 € 89.000

   2024

 € 94.000

   

 

 

Tabel 16                   Overige normbedragen en percentages

 


  Normbedrag voor

 Bedrag/percentage 2023

 Bedrag/percentage 2024

   Minimumbedrag gebruikelijk loon voor aandeelhouders met aanmerkelijk belang

 € 51.000

 € 56.000

   Pseudo-eindheffingen bij vertrekvergoedingen hoger dan

 € 576.000

 € 672.000

   Machtiging lager percentage tabel bijzondere beloningen als afwijking met te betalen inkomstenbelasting minimaal bedraagt

 € 227 / 10%

 € 227/ 10 %

   

 

 

 

31 oktober 2025
1. Ook adviseur Hoge Raad vindt belastingrente vennootschapsbelasting te hoog Bij de Hoge Raad ligt de vraag voor of de belastingrente van 8% die berekend is over een aanslag vennootschapsbelasting te hoog is. Een rechtbank oordeelde eind 2024 dat dit zo is en ook de adviseur van de Hoge Raad vindt dit percentage te hoog. De adviseur geeft aan dat het hem een redelijke uitkomst lijkt om de belastingrente zowel voor de vennootschapsbelasting als voor andere belastingen vast te stellen op het percentage van de wettelijke niet-handelsrente. Die rente bedroeg in 2022 2%, van 1 januari tot 1 juli 2023 4%, daarna tot 1 januari 2024 6%, in heel 2024 7% en vanaf 1 januari 2025 weer 6%. De bezwaren over de belastingrente zijn aangewezen als massaalbezwaarprocedure. Dit betekent dat degenen die in soortgelijke geschillen bezwaar maken of hebben gemaakt pas een uitspraak op dit bezwaar krijgen als de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan. Wilt u aansluiten bij deze massaalbezwaarprocedure, dan is het zaak om op tijd in bezwaar te gaan. De AG heeft de Hoge Raad nu geadviseerd. Het is nog afwachten of de Hoge Raad dit advies wel of niet (deels) opvolgt. 2. Verplichte AOV voor zelfstandigen weer een stap dichterbij Het wetsvoorstel Basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (Baz) is naar de Raad van State gestuurd. Het voorstel voor deze verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen is daarmee weer een stap dichterbij. In het wetsvoorstel Baz wordt elke zelfstandige verplicht zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid tot de AOW-leeftijd. Dat kan door deelname aan de Baz, maar kan ook, onder voorwaarden, door de keuze voor een private verzekering. De voorgestelde premie bedraagt 5,4% van de winst van de zelfstandige, met een maximum van naar verwachting € 171 bruto per maand. De voorgestelde wachttijd voordat een zelfstandige een AOV-uitkering krijgt, bedraagt twee jaar. Het is nog niet zeker of en zo ja vanaf wanneer er een verplichte AOV voor zelfstandigen komt. Het wachten is nu eerst op het advies van de Raad van State en daarna aanbieding en behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede en Eerste Kamer. 3. Invoering leegstandbelasting woningen De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen waardoor gemeenten de mogelijkheid krijgen om een leegstandbelasting in te voeren. Die leegstandbelasting wordt dan geheven van de eigenaar van een binnen de gemeente gelegen woning als deze langer dan twaalf maanden leegstaat. De maatregel geldt voorlopig alleen voor leegstaande woningen en niet voor leegstaande andere panden. Gemeenten mogen na invoering van de maatregel zelf beslissen of ze een leegstandbelasting invoeren en hoe hoog deze dan is. Het aangenomen amendement zal in een wetsvoorstel worden opgenomen. De Eerste Kamer moet hiermee nog instemmen. Het is daarom nog niet definitief. 4. Vanaf 4 november subsidie vermindering vrachtwagenkilometers Samenwerkingsverbanden waarbinnen minimaal één onderneming actief is als transportbedrijf of verlader of eigen vervoerder, kunnen vanaf 4 november 2025 de Tijdelijke subsidieregeling samenwerking in de logistieke keten (SiLK) aanvragen. Doel is het verminderen van het aantal kilometers van vrachtwagens op Nederlandse snelwegen. De subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die blijvend het aantal kilometers verminderen. Denk daarbij aan het bundelen van ladingen, het voorkomen van lege en dubbele ritten door transportplanningen, het verkleinen van afstanden door de distributie-/overslaglocatie te veranderen etc. De subsidie bedraagt 75% van de projectkosten, met een minimum van € 25.000 en een maximum van € 100.000. Meer informatie en alle voorwaarden vindt u op de website van RVO.nl . 5. Tijdelijke wet transparantie turboliquidaties met twee jaar verlengd Met een turboliquidatie kan een bv of een andere rechtspersoon snel worden beëindigd en ontbonden. Hiervoor is vereist dat er geen bezittingen en vorderingen meer in de bv zijn op het moment van ontbinding van de bv. Anders moet u de wettelijke vereffeningsprocedure volgen. Sinds 15 november 2023 geldt de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie. Deze wet biedt meer transparantie en controle voor schuldeisers, onder meer door de verplichting om schuldeisers te informeren en om een financiële verantwoording af te leggen bij de KvK. Deze tijdelijke wet wordt vanaf 15 november 2025 met twee jaar verlengd in voorbereiding op een permanente wet. Denkt u aan een turboliquidatie, neem dan voor advies over uw eigen situatie altijd contact op met onze adviseurs. 6. Is de contributie van een vereniging aftrekbaar als gift? Onder voorwaarden kunt u de aan een vereniging betaalde contributie in de inkomstenbelasting aftrekken als gift. Daarvoor moet de vereniging een algemeen nut beogende instelling (ANBI) zijn en mag tegenover de contributie geen directe tegenprestatie staan. Is de directe tegenprestatie slechts symbolisch, dan staat dat niet aan de aftrek als gift in de weg. Bij een symbolische tegenprestatie moet u denken aan een tijdschrift dat u periodiek van de vereniging ontvangt of het recht om bepaalde natuurterreinen tegen een lager tarief te bezoeken. Is de tegenprestatie niet symbolisch, maar is de waarde wel lager dan de contributie? Dan geldt het deel van de contributie boven de waarde van de tegenprestatie als aftrekbare gift.
31 oktober 2025
Als u een woning erft of geschonken krijgt, wordt de waarde van de woning op dit moment berekend naar de WOZ-waarde. Voorgesteld is om dit per 2027 bij schenkingen te berekenen naar de waarde in het economisch verkeer (WEV). WOZ Als u iets erft of geschonken krijgt, wordt de waarde over het algemeen berekend naar de WEV. Alleen voor woningen geldt een afwijkende waardering. Daarbij mag de verkrijger kiezen voor de WOZ-waarde van het jaar waarin de verkrijging plaatsvindt of de WOZ-waarde van het jaar erna. Voorstel: WEV In een internetconsultatie wordt voorgesteld om vanaf 2027 de waardering van woningen bij schenkingen ook te laten plaatsvinden tegen de WEV. Voor woningen die u erft, blijft de waardering ook vanaf 2027 gebaseerd op de WOZ-waarde. Let op: Dit betreft pas een internetconsultatie . Het voorstel moet nog worden aangeboden aan de Tweede en Eerste Kamer. Pas als het daar is aangenomen, is het definitief. Mogelijkheden tot 2027 Zolang de wet niet gewijzigd is (het voorstel is vanaf 2027), kunnen er bij schenkingen nog voordelen ontstaan bij een verschil tussen de WOZ en de WEV van een woning. Dit wordt duidelijk aan de hand van de volgende voorbeelden. WOZ lager dan WEV: schenking woning tegen WOZ-waarde Stel, de WOZ-waarde van een woning is € 300.000 en de WEV € 350.000. Bij schenking van de woning wordt schenkbelasting berekend op basis van € 300.000. Als de verkrijger de woning daarna meteen doorverkoopt tegen de WEV, ontvangt hij effectief € 350.000, maar betaalt hij maar schenkbelasting op basis van € 300.000. Als het voorstel doorgaat, wordt de schenkbelasting vanaf 2027 berekend op basis van € 350.000. WOZ lager dan WEV: verkoop woning tegen WOZ-waarde Stel dat de woning in het vorige voorbeeld niet geschonken wordt, maar verkocht tegen de WOZ-waarde van € 300.000. Economisch vindt er dan een schenking plaats van € 50.000 (€ 350.000 WEV minus € 300.000 verkoopprijs). De waarde van de schenking voor de schenkbelasting is echter nihil, omdat de waarde van de woning wordt bepaald op de WOZ-waarde. Als het voorstel doorgaat, wordt vanaf 2027 schenkbelasting berekend op basis van € 50.000 (WEV € 350.000 minus verkoopprijs € 300.000). Let op: Neem voor uw eigen situatie altijd contact op met onze adviseurs.
31 oktober 2025
Wie in het verleden een ontslagvergoeding belastingvrij onderbracht in een bv, moet zich realiseren dat liquidatie van die bv kan leiden tot afkoop van dit stamrecht en dus belastingheffing. Dit ondervond ook een dga die zijn bv liquideerde. Stamrechtvrijstelling Tot en met 2013 was het mogelijk om, onder voorwaarden, een ontslagvergoeding belastingvrij onder te brengen in een bv. Kort samengevat: de ontslagvergoeding werd in de bv ondergebracht in een zogenaamd stamrecht, een recht op periodieke uitkeringen voor de ontslagen werknemer. Die uitkeringen mochten niet later ingaan dan in het jaar waarin de ontslagen werknemer de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Als voldaan werd aan alle voorwaarden kon de ontslagvergoeding met toepassing van de stamrechtvrijstelling belastingvrij ondergebracht worden in de bv. Let op: Uiteindelijk blijft de ontslagvergoeding over het algemeen niet helemaal belastingvrij. De uitkeringen die later uit het stamrecht door de bv gedaan worden, zijn namelijk wel belast. Afschaffing en overgangsrecht Met ingang van 1 januari 2014 werd de stamrechtvrijstelling afgeschaft. Voor al bestaande stamrechten bleef deze echter wel van toepassing. Over de uitkeringen uit het stamrecht is dan ook gewoon nog belasting verschuldigd, ondanks de afschaffing van de vrijstelling. De afschaffing van de stamrechtvrijstelling betekent verder ook niet dat de bv waarin het stamrecht is ondergebracht zonder fiscale consequenties kan worden geliquideerd. Afkoop stamrecht door liquidatie bv Dit ondervond ook iemand die in 2009 een ontslagvergoeding met toepassing van de stamrechtvrijstelling onderbracht in een bv. Hij liquideerde deze bv in 2020. De Belastingdienst stelde dat de dga zijn stamrecht had afgekocht nu er na de liquidatie van de bv geen vermogen meer aanwezig was om de uitkeringen uit het stamrecht te betalen. De Belastingdienst legde vervolgens een navorderingsaanslag op voor de afkoop van dit stamrecht. Voor de hoogte van de afkoopsom sloot de Belastingdienst aan bij het in de bv aanwezige vermogen op het moment van liquidatie van de bv (in casu € 164.073). De dga was het hier niet mee eens en legde dit voor aan een rechtbank. Die stelde de Belastingdienst in het gelijk. Let op: Ook in 2025 zullen er nog legio bv’s zijn met een stamrecht, ontstaan uit een ontslagvergoeding. Heeft u zo’n bv, houd dan rekening met de fiscale claim die nog rust op het in de bv aanwezige stamrecht. Heeft u daar vragen over, neem dan contact op met onze adviseurs.