1. Tarieven

nov. 27, 2023

1. Tarieven

Nieuwe alinea

Nieuwe alinea

Nieuwe alinea


Hier volgen de gewijzigde tarieven uit het Belastingplan 2023. 1.1 Tarieven box 1 – Inkomen uit werk en woning Het tarief in de 1e schijf wordt iets verlaagd: van 37,07% (2022) naar 36,93% (2023). Ook wordt de eerste tariefschijf verlengd naar € 73.031 (€ 69.398 in 2022). Tarief inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen 2023 Belastbaar inkomen meer dan (€) maar niet meer dan (€) Tarief 2023 (%) 1e schijf - 73.031 36,93 2e schijf 73.031 49,5 1.1.1 Overzicht gewijzigde heffingskortingen Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting: een korting op de inkomstenbelasting. Deze korting is inkomensafhankelijk: hoe lager het inkomen, hoe hoger de korting. In 2023 wordt de algemene heffingskorting iets verhoogd. De afbouw van de algemene heffingskorting wordt vanaf 2025 afhankelijk van het verzamelinkomen. Dit betekent dat naast het inkomen in box 1 (huidige situatie), dan ook het inkomen in box 2 en box 3 gaat meetellen. Ook de arbeidskorting gaat per 1 januari 2023 omhoog in het kader van koopkrachtverbetering. Heffingskortingen 2022 (€) 2023 (€) Algemene heffingskorting maximaal (< AOW-leeftijd) 2.888 3.070 Arbeidskorting (maximaal) 4.260 5.052 Jonggehandicapten korting 771 820 Maximum inkomensafhankelijke combinatie korting 2.534 2.694 Ouderenkorting (maximaal) 1.726 1.835 Alleenstaandeouderenkorting 449 478 Afbouwpercentage van de arbeidskorting 5,86% 6,51% 3 SPECIAL MILJOENENNOTA 2023 1.1.2 Afschaffen inkomensafhankelijke combinatiekorting per 2025 De inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) is een heffingskorting die wordt toegekend aan alleenstaande ouders of de minstverdienende partner die arbeid en zorg voor jonge kinderen combineert. Per 1 januari 2025 wordt deze heffingskorting afgeschaft, behalve voor ouders met (één of meer) kinderen die voor 1 januari 2025 zijn geboren. Het vervallen van de IACK wordt gecompenseerd via de herziening van de kinderopvangtoeslag. 1.1.3 Snellere verlaging zelfstandigenaftrek De zelfstandigenaftrek is een bedrag dat ondernemers in de inkomstenbelasting mogen aftrekken van hun winst, mits ze 1.225 uur hebben gewerkt als ondernemer. Met de zelfstandigenaftrek verlaagt u het bedrag waarover u inkomstenbelasting bent verschuldigd. De zelfstandigenaftrek wordt opnieuw verder en sneller afgebouwd. Met de afbouw van de zelfstandigenaftrek wordt beoogd het verschil in fiscale behandeling tussen werknemers en zelfstandigen te verkleinen. De maximale zelfstandigenaftrek bedraagt in 2023 € 5.030 (€ 6.310 in 2022). Voor 2024, 2025 en 2026 wordt de zelfstandigenaftrek respectievelijk € 3.750, € 2.470 en € 1.200. In 2027 zal de zelfstandigenaftrek uiteindelijk € 900 bedragen. 1.1.4 Afschaffen middelingsregeling In het kader van vereenvoudiging en hervorming van het belastingstelsel wordt per 1 januari 2023 de middelingsregeling afgeschaft. De middelingsregeling biedt een tegemoetkoming voor het progressienadeel dat kan ontstaan als u een sterk wisselend inkomen in box 1 heeft in aaneengesloten jaren. Bij toepassing van de middelingsregeling telt u het inkomen uit box 1 van drie aaneengesloten kalenderjaren bij elkaar op en deelt u dit door drie. Daarna berekent u hoeveel belasting u in elk jaar over dit berekende gemiddelde inkomen zou moeten betalen. U vergelijkt dit met de daadwerkelijk door u betaalde belasting over die drie jaren. Blijkt dat het verschil meer dan € 545 is? Dan kunt u belasting terugvragen. Er is overgangsrecht voor de jaren na 2022, mits het aangiftejaar 2022 in het middelingstijdvak wordt betrokken. De laatste tijdvakken waarover nog kan worden gemiddeld, zijn de aangiftejaren 2022, 2023 en 2024. Tip! Houd wel de termijn in de gaten. Een verzoek om middeling moet binnen 36 maanden nadat alle definitieve aanslagen van de kalenderjaren die u wilt middelen onherroepelijk vaststaan. 1.2 Tarieven Box 2 – Aanmerkelijk belang Het tarief in box 2 wordt per 1 januari 2024 verdeeld in twee schijven: 24,5% over de eerste € 67.000 en 31% over het bedrag daarboven. In 2023 blijft het tarief voor box 2 gelijk aan het tarief in 2022, namelijk 26,9%. Tarief aanmerkelijk in 2024   Aanmerkelijk belang meer dan (€) maar niet meer dan (€) Tarief 2024 (%) 1e schijf - 67.000 24,5% 2e schijf 67.000 31% Het tarief van box 2 geldt voor voordelen uit aanmerkelijk belang, zoals het uitkeren van dividend aan de aandeelhouder (dga) in privé. 4 SPECIAL MILJOENENNOTA 2023 Let op! Overweegt u om in 2022 nog een dividenduitkering te doen? Let dan wel goed op als u gebruik heeft gemaakt van steunmaatregelen in verband met corona. Bij bepaalde maatregelen mag u geen dividend uitkeren als u van de maatregel gebruikmaakt. Let op! Heeft u een lening bij uw bv voor consumptieve uitgaven of voor beleggingen van meer dan € 700.000? Dan moet u voor 31 december 2023 deze lening teruggebracht hebben tot € 700.000. Dit kan door middel van een dividenduitkering, die dan in 2022 of 2023 als box 2-inkomen in de heffing wordt betrokken (tarief 26,9%). 1.3 Tarieven Box 3 – Sparen en beleggen Als gevolg van het Kerstarrest van de Hoge Raad en het daardoor noodzakelijke rechtsherstel wordt de heffingsgrondslag in box 3 aangepast. Het tarief van box 3 wordt in 2023 verhoogd naar 32% (31% in 2022). Ook in 2024 en 2025 gaat het tarief van box 3 omhoog met 1%, naar respectievelijk 33% en 34%. Het heffingsvrije vermogen wordt in 2023 verhoogd naar € 57.000 (in 2022: € 50.650). De heffingsgrondslag van het vermogen van box 3 gaat uit van de werkelijke verdeling van uw vermogens over drie vermogensgroepen: ■ Banktegoeden ■ Overige bezittingen (onder meer beleggingen en onroerend goed) ■ Schulden Vervolgens wordt per vermogensgroep het forfaitaire rendement berekend: Banktegoeden (spaargeld) Overige bezittingen Schulden 2021 0,01% 5,69% 2,46% 2022 Nog niet vastgesteld 5,53% Nog niet vastgesteld 2023 Nog niet vastgesteld Nog niet vastgesteld Nog niet vastgesteld Let op! Het heffingsvrije vermogen van box 3 is niet van invloed op het wel of niet krijgen van toeslagen, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of het kindgebonden budget. Daar gelden lagere vermogensgrenzen voor. Tip! Bent u het niet eens met het geboden rechtsherstel voor de jaren 2017 tot en met 2022 omdat uw daadwerkelijke rendement lager is dan het forfaitaire rendement? Overleg dan met uw adviseur over de mogelijkheden om bezwaar te maken. 5 SPECIAL MILJOENENNOTA 2023 1.4 Aanpassing tarieven vennootschapsbelasting De tarieven in de vennootschapsbelasting gaan omhoog en de schijflengtes omlaag. Vanaf 1 januari 2023 bedraagt het tarief tot een belastbare winst van € 200.000 19% en daarboven 25,8%. Vennootschapsbelasting 2022 2023 Winst tot € 395.000 in 2022 / € 200.000 in 2023 15,0% 19,0% Winst boven € 395.000 in 2022 / € 200.000 in 2023 25,8% 25,8% Tip! Is de verwachte winst van een fiscale eenheid voor 2023 hoger dan € 200.000? Dan kunt u met het verbreken van de fiscale eenheid een tariefvoordeel behalen. Dit komt doordat u dan meerdere keren gebruik kunt maken van het opstaptarief. Hoewel het tariefvoordeel eenvoudig te berekenen lijkt, kan het verbreken van de fiscale eenheid voor u mogelijk onvoorziene nadelen met zich meebrengen die niet tegen het tariefvoordeel opwegen. Bekijk dus tijdig of dit voor u aantrekkelijk is. Tip! Valt u met uw belastbaar resultaat in de 1e schijf van de vennootschapsbelasting en kunt u het maken van kosten uitstellen tot 2023? Dan kunt u deze kosten aftrekken tegen 19%. Omzet kunt u het beste realiseren in 2022, aangezien deze omzet tegen 15% wordt belast. Het gecombineerde tarief vennootschapsbelasting-inkomstenbelasting is als volgt: Gecombineerd tarief VPB/IB 2022 2023 Winst tot € 395.000 / € 200.000 37,87% 40,79% Winst boven € 395.000 / € 200.000 45,76% 45,76% 1.5 Verhoging algemene tarief overdrachtsbelasting Het algemene tarief voor de overdrachtsbelasting van niet-woningen wordt met ingang van 1 januari 2023 verhoogd naar 10,4% (8% in 2022). (Zie ook paragraaf 5.3) Het tarief voor woningen in eigen gebruik blijft 2%, evenals de drempelvrijstelling overdrachtsbelasting tot € 440.000 (vrijstelling 2023) voor kopers met een leeftijd tot 35 jaar. Let op! Voor de startersvrijstelling gelden specifieke voorwaarden

 

 



05 apr., 2024
Werkgevers kunnen binnenkort voor hun personeel een Verklaring omtrent gedrag (VOG) ook digitaal aanvragen. Het digitaal aanvragen wordt in fases uitgevoerd. Uiterlijk op 21 mei 2024 is digitaal aanvragen voor alle werkgevers mogelijk. Verklaring omtrent gedrag Werkgevers vragen soms om een Verklaring omtrent gedrag (VOG). Via een VOG wordt duidelijk of een werknemer strafbare feiten heeft gepleegd die in de weg staan bij het uitoefenen van een functie. Of een strafbaar feit bij een functie in de weg staat, is afhankelijk van het strafbare feit en van de functie. Een VOG is soms wettelijk verplicht, zoals bij de politie, in de kinderopvang en voor taxichauffeurs. Digitaal naast papier De digitale aanvraag komt beschikbaar naast de papieren variant. De inhoud is grotendeels hetzelfde en ook de kosten zijn gelijk, namelijk € 33,85. Een digitale aanvraag levert snelheidswinst op en kan veiliger worden verwerkt. Controle op echtheid Een digitale aanvraag kan ook worden gecontroleerd op echtheid. Ook dit kan digitaal via de site validatie.nl. Planning in fases Het digitaliseren van de VOG-aanvraag wordt uitgevoerd in fases. Afhankelijk van het KVK-nummer komt dit voor alle werkgevers de komende maanden beschikbaar. Uiterlijk op 21 mei 2024 is digitaal aanvragen voor alle werkgevers mogelijk.
door duda-wsm 02 apr., 2024
De Werkkostenregeling (WKR) biedt werkgevers de mogelijkheid om onbelaste vergoedingen aan werknemers te geven. Hoewel de WKR kansen biedt om personeel fiscaal vriendelijk te belonen, zijn er valkuilen die tot onverwachte belastingheffingen kunnen leiden. In deze blog bespreken we de meest voorkomende fouten en delen we tips om deze te voorkomen.
29 mrt., 2024
Het arbeidscontract dat je aangaat met je werknemer legt jullie rechten en plichten vast. Een van onze KVK-ondernemeradviseurs vertelt hoe je het juiste arbeidscontract kiest en hoe je het arbeidscontract na enige tijd evalueert. Stap 1: inhuren of in dienst nemen? De eerste stap is kiezen of je iemand in dienst neemt of gaat inhuren . Bedenk waarom je iemand wilt aannemen. Doe een stap terug en kijk naar je bedrijf, je toekomstvisie, markt en concurrentie . Wil je bijvoorbeeld meer omzet of kennis binnenhalen? Of wil je groeien en een extra webshop naast je winkel openen? Zet de aanleiding voor personeel aannemen af tegen de markt en je concurrenten, zodat je ziet waar kansen en bedreigingen liggen. Maar raak niet verstrikt in details. Inhuren Heb je behoefte aan extra handen, maar wil of kun je zelf geen vast personeel in dienst nemen? Dan kan het in de arm nemen van een uitzend- , detacheringsbureau of zzp'er uitkomst bieden. Risico’s als ziekteverzuim zijn dan voor de externe partij. Denk wel na over het volgende: huur je een werknemer via een externe partij in, dan betaal je gemiddeld twee keer het afgesproken brutoloon. De werkgeverslasten, zoals vakantiegeld, belasting en de zorgverzekeringswet, zijn in deze uurprijs inbegrepen. In dienst Het in dienst nemen van personeel helpt je bedrijf te groeien. Vaste werknemers zijn bekender met het werk en de klanten, en op de lange termijn behoud je hierdoor kwaliteit en kennis. Als je vast personeel wilt aannemen, moet je wel over onderstaande zaken nadenken: Kun je de loonkosten betalen ? Onder deze loonkosten vallen salaris, vakantiegeld en sociale lasten voor de zorgverzekeringswet. Daarnaast heb je aanvullend secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden , zoals een dertiende maand, bonus of leaseauto. Deze kosten zijn voor jouw rekening. Bereken de loonkosten, bijvoorbeeld via een online tool . Kun je het extra werk, zoals werving en selectie, administratie, organisatie en leidinggeven, aan? Als je iemand zelf in dienst neemt, heb je tijd voor deze taken nodig. Kun je de risico’s dragen? Wanneer je zelf personeel in dienst neemt, zijn alle risico’s voor jouw rekening. Daaronder valt bijvoorbeeld ziekteverzuim . Je kunt deze risico’s dekken met een ziekteverzuimverzekering . Bereken via online tools van verzekeraars wat een ziekteverzuimverzekering voor jouw situatie kost. Wil en kun je zelf medewerkers aannemen? Lees hieronder verder bij stap 2. Stap 2: tijdelijk of langdurig werk? Bepaal of je het personeel voor een tijdelijke of langdurige periode nodig hebt. Langdurig werk Hoe langer iemand voor je werkt, hoe beter hij het bedrijf en de werkzaamheden kent. Verwacht je dat de werkzaamheden die de werknemer gaat verrichten de aankomende jaren blijven bestaan? Een vast contract voor onbepaalde tijd zou dan kunnen passen. Hierbij ga je een langdurige werkrelatie aan en kun je tijdens de proeftijd testen of iemand in je bedrijf past en de functie goed uitvoert. Een langdurig contract past bij meerdere situaties, bijvoorbeeld: Je vervangt een vertrekkende werknemer met een lang dienstverband. Je zoekt een werknemer die de aankomende jaren een nieuwe functie gaat vervullen. Je verwacht in de toekomst veel werk. Tijdens de lockdown sprak onze adviseur regelmatig horecaondernemers die al voorsorteerden op de arbeidsmarkt na de lockdown. “De horeca had tijdens de lockdowns te maken met personeelsoverschot. Restaurants kochten toen goede koks op van andere restaurants, zodat ze zich bij heropening van de horeca konden onderscheiden met een hoge kwaliteit van eten. Kijk dus niet alleen naar dit moment, maar ook naar de toekomst.” Tijdelijk werk Soms is een tijdelijk personeelslid de beste oplossing, bijvoorbeeld in de volgende situaties: Je hebt te maken met seizoenspieken en je zoekt personeel voor een bepaalde periode . Dan volstaat een tijdelijk contract van bijvoorbeeld zes maanden. Je wilt iemand inhuren voor een specifieke opdracht, zoals de bouw van een huis. De tijdsduur van de opdracht is dan bepalend. Je kunt expertise ook tijdelijk inhuren om zo kennis op te doen over een bepaald onderwerp. Kies je voor een tijdelijk personeelslid? Lees dan hieronder verder bij stap 3. Stap 3: oproepuren of vaste werktijden? Je bent al een heel eind op weg om te bepalen welk arbeidscontract het beste bij je past. De laatste stap is gericht op het aantal werkuren. Nu je weet of je iemand inhuurt of in dienst neemt, en voor welke werkperiode, kijk je naar het daadwerkelijke aantal werkuren dat je kunt aanbieden. Oproepkracht Zoek je iemand die flexibel inzetbaar is? Kies dan voor een oproepkracht . Dit is bijvoorbeeld een goede keuze in de onderstaande situaties: Als je iedere week wel wat werk hebt, maar niet fulltime. Als je niet altijd werk hebt, maar wel vooraf kunt bepalen wanneer je extra handen nodig hebt. Vaste werktijden Wil je dat klanten je personeel herkennen en je bedrijf daardoor meer gaan vertrouwen? In verschillende situaties werkt een fulltime contract het best: Als je iedere week voldoende werk hebt. Als je iemand met een expertise zoekt om zo je bedrijf qua kennis te laten groeien. Extra kennis zorgt bijvoorbeeld vaak voor meer efficiency of een hogere kwaliteit, wat weer tot meer omzet kan leiden. Kies voor een tijdelijk contract , eventueel met kans op een vast contract . Evalueer en actualiseer Welk contract je ook kiest, evalueer deze na enige tijd. Zet het contract eventueel om. Zet het tijdelijke contract van een goed presterende werknemer om in een vast contract. Of verander een oproepcontract in een tijdelijk contract als de werkdruk stabiliseert. Een paar tips: Evalueer voordat een arbeidscontract afloopt of in de aanloop naar functioneringsgesprekken of het soort contract nog passend is. Controleer of wat in het contract staat ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Werkt je personeel het aantal uren uit het contract, bijvoorbeeld? Juridisch gezien weegt het werk dat je personeel werkelijk doet zwaarder dan wat er in het contract staat. Check het gehele personeelsbestand. Zorg voor een volledig personeelsdossier inclusief contractsoort en -datum, zodat je als dat nodig is weet of en waar je kunt op- en afschalen. Is er samenhang tussen de functies, mis je bepaalde expertise of gaan er werknemers weg? Speel hier dan op in bij de keuze voor een arbeidscontract.
Meer posts
Share by: